pixel

Fra cement til byliv: Endelig nyt liv på FLSmidth-grunden

Stagneret projekt med nye boliger og grønt byliv vækket til live — FLSmidth har solgt sit hovedsæde i Valby efter 140 år på stedet.

flsmidth gyldent hovedbyggeri

Et af hovedstadens større projekter har taget et afgørende skridt nærmere realisering:

FLSmidth har solgt sit store hovedsæde i Valby — og køberne fra AG Gruppen og NREP skal nu stå i spidsen for udviklingen af den planlagte, nye bydel.

Dermed bliver visionerne om en transformation af det gamle fabriksområde nu for alvor sat i bevægelse — ovenpå flere års planlægning og afventning.

Kilen skal udvikles

Den smalle og aflange grund strækker sig mere end 500 meter fra Vigerslev Allé og ned til togskinnerne tæt ved stationen København Syd.

Det kan være svært at se grundens industrielle fortid for sig, men siden 1872 har den udgjort basen for FLSmidths cementvirksomhed. Ikke bare i form af det hovedsæde, vi kender i dag, men som industriområde, hvor cementen blev fremstillet.

Lige ved siden af grunden er der sket meget de seneste år, hvor man i dag finder det nye boligområde Valby Maskinfabrik

Og sydpå, lige ovre på den anden side af togskinnerne, ligger det endnu større Grøntorvet, hvor der nu bor mere end 4.000 mennesker — ligesom området omkring København Syd er i gang med en større forvandling.

Så​ der er blevet pustet nyt liv i det gamle industrikvarter, men den kileformede grund med FLSmidths kontorbygninger er der endnu ikke blevet pillet ved. 

I takt med at FLSmidth flytter videre til et nyt kontor i Copenhagen Pulse ved Havneholmen, bliver den dog nu snart seneste skud på den vidtforgrenede stamme i Valby.

Ud af stampen

Forgreningen hos FLSmidth har allerede konkretiseret sig i en lokalplan, der blev vedtaget tilbage i december 2022 — baseret på et projekt fra arkitekterne hos Cobe helt tilbage fra 2020.

Men projektet har stået i stampe, fordi der ikke var en køber til grunden, der ville påtage sig at udvikle den.

Det er der dog altså fundet nu, og derfor kan projektet stoppe med at stampe. Planerne er nemlig en del af handlen med den lidt over 50.000 m2 store grund, der altså nu er gennemført. Arealet svarer til lidt mindre end Ørstedsparken.

Den nye bygherre kan dog vælge at lave om i planerne — men i så fald vil man skulle igennem en lang planlægningssproces igen.

Bygningsarv bevaret, med gyldent tvist

Hvis den nye køber derfor, som forventet, vælger at sætte det allerede tegnede projekt i søen, så har man en moderniseret version af det eksisterende i vente.

Grunden er i dag karakteriseret af fire sammenhængende, røde murstensbygninger ud mod Vigersev Allé — tegnet af den prominente modernist Palle Suenson. Og de skal også fremover være en bærende del af den nye bydel.

De to højeste af bygningerne vil blive bevaret, mens de lavere "længer" vil blive erstattet af nyt byggeri — bl.a. af en op mod 39 meter høj og gylden hovedbygning ud mod Vigerslev Alle.

Væk fra Vigerslev Allé vil de af grundens bygninger, der ikke er vurderet bevaringsværdige, blive revet ned.

Det skaber plads til flere hundrede nye boliger i fem nye karreer, der fordeler sig på arealet ned mod de togskinner, der i dag skærer Valby over i to.

Fra røde mursten til grønne træer

Udviklingsprojektet handler dog ikke kun om nye bygninger — men også om nye forbindelser.

Lokalplanen indeholder nemlig en ny fodgænger- og cykelbro over jernbanen, som skal forbinde Grønttorvet med det nye område og knytte Valby bedre sammen.

Det er dog ikke den nye købers ansvar at opføre broen, så Københavns Kommune vil skulle med ind over for at få den realiseret. Og det er de i skrivende stund ikke.

I den anden ende ud mod Vigerselv Alle vil det store grønne areal foran hovedbygningen i vid udstrækning blive bevaret og åbnet op som offentlig park.

Samtidig er det planen at bevare den karakteristiske allé med 100 asketræer, der strækker sig fra Vigerslev Allé og frem til den tidligere hovedindgang.

Fremtidens klimasikring

Selvom byggeriet endnu ikke er i gang, så er noget af arealet faktisk allerede en byggeplads.

Parallelt med FLSmidths flytteplaner foregår der nemlig et stort klimasikringsprojekt på den sydligste del af grunden. Her har HOFOR siden 2024 været i gang med at etablere Valby Skybrudstunnel — en 2,5 kilometer lang, underjordisk tunnel, der skal afværge oversvømmelser i fremtiden.

Det er planen, at tunnelen senere skal kobles på kloakkerne for at aflaste systemet ved kraftig regn. Den ligger godt 20 meter under jorden og er led i et underjordisk system, der skal lede uønsket regnvand væk fra Valby og videre ud i havnen.

Salg for trekvart milliard

Visionerne for fremtiden var altså allerede spændt ud over byggegrunden, da de nye bygherrer bød sig til. Købsprisen lyder på omkring 730 millioner kroner, og køberne forventes at overtage ejendommen i begyndelsen af 2026.

FLSmidth flytter sine sidste medarbejdere ud inden udgangen af 2025, og derefter er der altså formelt åbent for, at udviklingen kan begynde.

NREP står også bag en del af Jernbanebyen, der også er tegnet af COBE. Og AG Gruppen har været involveret i talrige boligbyggerier, som bl.a. Køhlers Have i Sydhavnen og det snoede højhus, Twister, på Amager.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Cementkoncernen rømmer en stor del af sit hidtidige område i Valby, når nyt, komprimeret hovedkontor står klar. Det giver plads til et nyt boligkvarterer, og et grønt område bliver til en offentlig park.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling