pixel

Nu bygges den kreative containerby under Bispeengbuen

Der skal liv under Buen med faste madboder, kulturtilbud og iværksætteri mellem betonpillerne.

urban 13 bispeengbuen

Mens byen venter på, om Bispeengbuen skal rives ned, starter nu det hidtil mest ambitiøse forsøg på at puste liv i det øde, overdækkede område under den sekssporede motortrafikvej, der i 3. sals højde skærer sig tværs gennem grænselandet mellem Ydre Frederiksberg, Nørrebro og Nordvest.

Konstruktionen af det midlertidige byrum URBAN 13 er officielt gået igang, og til sommer står en hel lille containerlandsby opført for gøre den 4.000 kvadratmeter store stenørken kendt for andet end at være et af de hårdeste og mest skumle steder i København.

De næste fem år skal URBAN 13 samle kvartererne omkring buen i et kreativt miljø, med masser af aktivitet for små iværksættere, for naboerne og for alle andre, der kigger forbi.

Containerbyen ved Nordre Fasanvej skal udvikle sig løbende og kommer på sigt til at indeholde små stader med spisesteder, små butikker, digitale start-ups, håndværkere, kunst- og kulturskabere, byudviklere og forskellige sociale projekter.

Multisalen kaldet Garagen bliver et omdrejningspunkt for aktiviteterne som både indendørs og udendørs koncertsted, biograf, teater og medborgerhus.

Tryghedsskabende laboratorium

»Ideen er at skabe et bylaboratorium for ”de små med de store ideer”. Det kan være kokke, håndværkere, designere, kulturskabere, folk der arbejder med cirkulær økonomi eller håbefulde musikere. Derudover vil vi gerne skabe tryghed i lokalområdet. Dels ved at gøre stedet til et naturligt og hyggeligt samlingspunkt, men også ved at have daglige aktiviteter for unge som gamle,« forklarer en af initiativtagerne Alexander Stevns.

Frederiksberg og Københavns kommuner har i fælleskab udvalgt URBAN 13 til opgaven med at skabe liv under Buen. Budgettet er på godt 5 mio. indsamlede fondskroner fra Realdania, Frederiksberg Fonden og Lokale og Anlægsfonden.

URBAN 13 er funderet i Foreningen Carpark Festival, som tidligere har afholdt musikfestival og filmfremvisninger under Bispeengbuen. Arkitektfirmaet Platant hjælper med at omsætte ideerne til praksis i den kreative containerby.

Hvad der så sker efter de fem år afhænger af, hvad der i det hele taget skal ske med Bispeengbuen.

Den statsejede vejbro er egentlig udset til en stor og dyr renovering i 2020'erne, men lokale politiske stemmer har længe advokeret for at rive den ned i stedet og føre trafikken under jorden. Og der er også bred opbakning i Folketinget for at overdrage Bispeengbuen til Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune men betingelserne og regningen skal der stadig forhandles om.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling