pixel

Containerhavnen flytter til jomfrueligt land på spidsen af Nordhavn

Så boliger og kontorer kan overtage den mere centrale mole fra kraner og skibscontainere.

ny containerterminal ydre nordhavn

Københavns containerterminal ligger i dag på Levantkaj. En kæmpe mole, der udgør grænseområdet mellem det byggeboomende Indre Nordhavn og det stadig afventende Ydre Nordhavn.

Kort
Ny containerterminal

Men der står kranerne og de stablede fragtcontainere kun en lille håndfuld år endnu. I 2021 forventes en enorm opfyldning helt ude på spidsen af Nordhavnen at være klar til brug. Og så flytter terminalen til den ganske jomfruelige bid af byen.

Når flytningen midt i 2020'erne er fuldendt, begynder omdannelsen af efterladte Levantkaj til havnekvarteret Levanten: Det nye Nordhavns hidtil største enkeltstående nybygger-etape, hvor 12.000 af fremtidens nordhavnere skal bo eller arbejde.

Landindvindingen i det yderste Nordhavn er skabt med jorden fra blandt andet metroudgravningerne og æder i alt 100 hektar af Øresund – en udvidelse der svarer til 1 procent af Københavns samlede areal og som blandt andet også skal bruges til park og mere eller mindre vild natur.

Den nye containerterminal vil lægge beslag på godt en fjerdedel og får en kajlængde på 550 meter. Forventningen er, at fem til ti containerskibe vil anløbe om ugen med op til 1.000 daglige lastbilsekspeditioner.

Endnu større krydstogtskibe

De stærke og over hundrede meter høje containerkraner bliver nærmeste nabo til Ydre Nordhavns Krydstogtterminal, der åbnede i 2014 med plads til tre krydstogtskibe ad gangen.

København er allerede en populær krydstogtdestination med forventet 350 anløb og næsten en million passagerer i 2019-sæsonen. Og det er planen at succesen skal udbygges med en fjerde anløbsplads, der kan håndtere endnu mere mastodontiske skibstyper.

Den anlægges i forlængelse af de eksisterende, tættest på den nye containerterminal, med 400 meter kaj og en tilsvarende stor terminalbygning på 10.000 m2 i to etager.

Både krydstogt- og container-trafikken til København håndteres af den dansk-svenske virksomhed Copenhagen Malmö Port (CMP), som ejes 50 procent af udviklingsselskabet By & Havn, som igen ejes 95 procent af Københavns Kommune.

Udflytningen af containerterminalen og udvidelsen af krydstogtterminalen mangler endnu de endelige myndighedsgodkendelser. Senest har miljøvurderingen (VVM) af det samlede projekt været i offentlig høring over sommeren.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Nordhavn
På en af Københavns yderste moler har tegnestuen Arcgency bygget et hus til sig selv af en stak gamle skibscontainere.

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.