pixel

Corona holder køben­havnerne væk fra metroen

Københavns Metro har oplevet et dramatisk fald i antallet af rejsende i 2020.

metro københavn trapper

Et kig på Metroselskabets grafer over passagertallet i 2020 er som at se på en afbildning af Corona-situationen i hovedstaden.

Siden fødslen i 2002 har antallet af passagerer i metroen med en enkelt undtagelse i 2012 været i konstant vækst.

Sådan startede 2020 også, men i marts vendte verden rundt på en tallerken.

Efter en januar og februar med nye rekorder på linie M1 og M2 faldt passagertallet i marts 2020 med mere end 50% i forhold til 2019. Og i april var passagertallet helt nede på omkring 20% af året før.



I alt blev der rejst med de to "gamle" metrolinjer 40,2 mio. gange i 2020 — et fald på 26,4 mio. i forhold til 2019. 

I juli så det hele lidt bedre ud igen, og M1 og M2 var tilbage på omkring 75% af 2019-niveau, men med efterårets forværring af situationen, endte de to linjer året med kun at køre rundt med cirka 40% af normalen i december.

Ikke overraskende var Lufthavnen stationen med det største fald. Hvor passagertallet på linje M1 og M2 samlet faldt lige knap 40% i 2020, så lød nedgangen på næsten 60% i Kastrup.



Fald i ringen

Metrocityringen — M3 — åbnede den 29. september 2019, så her har man ikke et helt kalenderår at sammenligne 2020 med. Men udviklingen er ikke til at tage fejl af.

I fjerde kvartal 2020 kørte kun omtrent halvdelen rundt i den underjordiske ring i forhold til åbningsåret. Og igen var december den værste måned med et fald omkring 60%.

Det markante fald skete på trods af, at metroselskabet regner M4 — afstikkeren til Nordhavn — med i tallet for 2020. 



Et nærmere kig på hele metrosystemets udvikling siden 2002 taler også sit tydelige sprog.

Linje M3 og M4 nåede i 2019 på blot tre måneder at knække kurven gevaldigt opad, men trods den nye cityring og ruten til Nordhavn, endte det samlede passagertal for 2020 lavere end for 2018, hvor København kun havde linje M1 og M2 under jorden.      


Grafer: Metroselskabet

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

Høringsfase om metro M5 er i fuld gang. De mange input handler dog om noget andet, end der bliver spurgt om — nemlig at beboerne i Brønshøj føler sig overset.

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling