pixel

Endelig: Ny bycykel på gaden

København kan igen prale af at have en bycykel, og den er tilmed både elektrisk og intelligent.

kbh magasin

Fakta

Bycyklen

Den nye elektriske by- og pendlercykel i København og Frederiksberg findes i 250 eksemplarer, der bor i ladestationer 10 steder i byen.

Klarer de første bycykler testen, opgraderes efter sommerferien til 1.850 bycykler og op mod 100 ladestationer.

Bycyklen drives af Cykel DK, der er et konsortium mellem Frederiksberg Kommune, Københavns Kommune og DSB.

Både jernhest og it-system leveres af det dansk/hollandske selskab GoBike.

Opret dig som bruger af Bycyklen på byogpendlercyklen.dk

Du troede måske aldrig, det skulle ske, men nu ruller den, Hovedstadens nye bycykel. 250 eksemplarer af high-tech-vidunderet står klar ved 10 ladestationer rundt om i København og Frederiksberg.

Ja ladestationer, for den nye generation af Bycyklen har elhjælpemotor, indbyggede lygter og en tablet på styret, der agerer både GPS og guide til oplevelser i byen.

Til gengæld skal du registrere dig med betalingskortsoplysninger via skærmen (eller på forhånd online), inden du springer på første gang, og fornøjelsen koster 25 kroner i timen. Opretter du et månedligt abonnement på 70 kroner, er den første halve time dog altid gratis og timeprisen derefter blot 6 kroner.

Målgruppen er lige så meget byens pendlere som dens turister, hvilket også afspejler sig i, hvor du finder Bycyklen. Ud over ved Zoo og på rådhuspladserne i København og Frederiksberg, bor den ved følgende S-togsstationer: Hovedbanen, Østerport, Dybbelsbro, Valby, Peter Bangsvej og Flintholm.

Opret dig hos Bycyklen og book første tur her

byogpendlercykel_1.jpg

Forstærkning på vej

Den avancerede by- og pendercykel er politisk en varm kartoffel og ankommer et halvt år senere end lovet ved præsentationen af modellen sidste sensommer. Det skyldes nye forviklinger og forhandlinger mellem de økonomiske investorer, hvor især politikerne i Københavns Kommune har udviklet en noget stedmoderlig holdning til det 100 millioner kroner dyre projekt.

Planen er nu, at de første 250 bycykler og informationsteknologien, der driver dem, skal bevise sit værd i foråret. Lever alt op til forventningerne, vil systemet for alvor blive rullet ud over byen efter sommerferien med en samlet flåde på 1.850 bycykler fra op mod 100 ladestationer.

Se mere om Bycyklen fra magKBH's prøvekørsel

Emner

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling