Hollandsk cykelsti er lavet af plastik

Kan man virkelig lave bedre cykelstier af genbrugte flasker og kopper?

Cykel-Holland
Fakta

Cykel-Holland

Holland er Europas mest cykelglade land. 63% cykler flere gange om ugen, og den gennemsnitlige hollænder cykler ca. 850 km om året.

Danmark indtager 2.-pladsen — foran Tyskland og Belgien. I Danmark cykler 48% mere end én gang om ugen, og vi når op på 530 km om året hver.

(Rapport fra DTU Transport) 

Verden har mange problemer. Et af de store er vores enorme forbrug af plastik — og at mere end 90% af den plastik, kloden producerer, ikke bliver genanvendt. Et andet er, at asfaltproduktion forurener — og at asfaltveje faktisk ikke er så holdbare i længden.

I den hollandske by Zwolle har man her i september slået to miljøfluer med ét grønt smæk: Anlagt en cykelsti der er lavet af genbrugte plastikprodukter: Flasker, kopper og emballage.

Og ikke nok med, at man dermed sparer både asfalt-produktion og får genanvendt betydelige mængder plastik. Det estimeres også, at overfladen på den nye type cykelsti kan holde tre gange længere, end de overflader den vil træde i stedet for.

Cykelstien anlægges med letvægts-moduler der placeres i en på forhånd udgravet rende. Det betyder, at også anlægsarbejdet er nemmere. Som en slags modeltogbane sættes sektionerne sammen i forlængelse af hinanden, og når cykelstien efter mange år er blevet træt, så kan modulerene blot udskiftes. Plastikken fra de brugte moduler kan så igen blive genanvendt.

Ifølge producenten er det 70% hurtigere at installere en plastik-cykelsti, end det er at bygge den samme strækning i asfalt eller beton. 

Under modulernes overflade er et hulrum der kan opsamle regnvand og lede det væk, så cykelstien tjener endnu et formål i disse ustabile klimatider.

Indtil videre er der kun tale om en test-strækning på 30 meter, anlagt af det hollandske ingeniørfirma KWS og oliefirmaet Total. Men blot til denne lille strækning er der anvendt hvad der svarer til 218.000 platikkopper.

Endnu en teststrækning åbner i november, og flere pilotprojekter skal i fremtiden undersøge mulighederne for, at moduler af genanvendt plastik også bruges til fortove, togstationer og parkeringspladser. På sigt er det målet, at det almindelige vejnet kan bygges med moduler af genanvendt plastik.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

  • Byens Liv
  • Indre By
Byens butikker vil skrue op for lysudsmykningen af bygninger og torve i den mørke tid, men kommunen siger nej til at splejse.
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.