pixel

Facade­reklamer skal nu vise bygningen bagved

Fra 1. januar er det slut med enorme reklame-fotostater der dækker en hel bygning. Nu skal vi se, hvad stilladset gemmer på.

stillads reklame hc andersens boulevard

Enorme reklamer på fotostater ophængt på stilladser har i mange år været en del af det københavnske gadebillede.

Pludselig er udsynet til den neo-klassicistiske facade om hjørnet i stedet blevet til to års møde med løfter om "insane comfort" i et par nye Nike sneakers — eller en "revolutionerende" ny smartphone med nu otte kameraer i sig.

Kommercialiseringen af gadebilledet er ikke ny, men ophængt på seks etager høje stilladser har den over det seneste ti-år sprængt skalaen.

Men fra den 1. januar bliver det anderledes.

For et år siden vedtog politikerne i Københavns Kommune, at en bygherre ikke længere skulle have lov til dække en hel facade med reklamer ophængt på stilladset. I stedet måtte kun 40% af stilladsets areal bruges til at vise reklamer på. 

De øvrige 60% af de ophængte fotostater skal i stedet vise en 1:1 afbildning af den facade, der gemmer sig inde bagved stilladset — eller af facaden som den vil se ud, når nybyggeriet eller renoveringen er overstået.

Færre sneakers, flere mursten

Begrænsninger af reklamepladsen — og krav om en visualisering af det bagvedliggende byggeri — er en praksis, man allerede har i flere andre europæiske storbyer, men som altså først nu bliver en del af det københavnske regelsæt. 

Her i juni blev de kommende regler justeret en smule, således at man fremover også vil kunne opleve stilladser der kun er delvist dækkede af fotostater.

Dét sker i tilfælde, hvor entreprenøren slet ikke dækker stilladset til med en beskyttelsesdug — men hvor man alligevel ønsker at ophænge reklamer på stilladset. I de tilfælde kan 40% af arealet dækkes af reklame, mens bygherre selv kan vælge om de øvrige 60% bliver dækket af en afbildning af facaden, eller får lov at være udækket.

Hvis hele stilladset får ophængt en beskyttelsesdug, hvilket er det mest almindelige, og bygherre vil bruge pladsen til at reklamere på, så er der ingen valgmuligheder. Så skal 60% af fotostateten vise facaden bagved.  

Københavns Kommune oplyser, at man allerede er begyndt at administrere efter de nye regler, hvis den modtagede ansøgning om en stilladsreklame er for 1. januar 2023 og frem.

Det københavnske bybillede vil derfor fra det nye år indeholde lidt mere facade — og lidt færre sneakers og mobiltelefoner.   

Det Konservative Folkeparti var i parentes bemærket det eneste parti, der ønskede, at der fortsat skulle være mulighed for 100% reklamer på de københavnske stilladser. Partiet ønskede ikke at "fordyrre byggeriet yderligere" ved at fratage en del af den indtægtskilde, som stilladsreklamering også er. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling