pixel

Mange flere el-busser på gaden i dag

Med 46 nye elbusser på gaden i dag er København ved at være med i den europæiske el-top.

bus københavn regn sne

I dag skifter yderligere to, københavnske busruter deres dieselhostende arbejdsheste ud med mere miljøvenlige alternativer.

Linje 6A og 7A har rullet ikke mindre end 46 nye elbusser ud på gaderne, og tilsammen vil de spare byen for 3.300 tons CO2 årligt — svarende til omkring 0.01% af Danmarks samlede CO2-udledning på 2020-niveau.

På gadeplan vil man måske være endnu gladere for de 5.3 tons NOx og 23 kg partikler, der ikke længere vil være en del af hverdagen for de uskyldige lunger inde i københavnske fodgængere og cyklister, der er kommet tæt på en af de nu udfasede dieselmaskiner.

De 46 nye elbusser udgør dog kun en mindre del af den samlede udskiftning af de københavnske busser.

Går alt efter planen, vil der ikke være flere dieselbusser tilbage i byen med udgangen af 2025 — en omstilling der startede tilbage i 2019.

Med de nye busser til 6A og 7A på gaden er man nået knap 35% af vejen. 

København godt med

Mange af Europas storbyer har samme intention som København: Ultimativt at skifte al busdrift til elektricitet.

Men København er ganske godt med i omstillingen.

Holland er generelt set nok det europæsiske land der er længst fremme. I byen Gronningen er man allerede oppe på omkring 50% eldrift, men byen er med sine 200.000 indbyggere en del mindre end København.

Amsterdam svarer lidt bedre til Københavns størrelse, og her er man også netop i disse dage ved at køre 44 nye elbusser ud af garagen, hvilket vil tage totalen op på 75. I Storkøbenhavn er man med de nye elbusser på gaden i dag allerede nået op på 114 af de cirka 350 busser der er på gaden i alt.

Paris stiler mod at køre på 65% el og 35% biogas i 2025 — og bestilte for et par år siden 800 nye elbusser, der køres på gaden frem mod 2025. Det er den største samlede ordre på elbusser afgivet i Europa. Fra 2025 vil man gradvist udfase biogassen og kun købe elbusser ind.

Barcelona køber heller ikke nye dieselbusser ind og vil i 2030 have mindst 50% kørende på elektricitet. Øvrige busser vil køre på gas eller være hybrider.

London og Moskva vil på el

I London er den aktuelle målsætning at køre 100% på el i 2034. I dag er kun omkring 500 af byens i alt mere end 9.000 busser 100% elektriske — altså kun godt 5%. Netop i disse måneder er London dog ved at rulle en hel ny elektrisk model ud. 

De nye state-of-the-art busser — som det hedder — har USB-opladere og mobilholdere ved alle sæder, så man kan køre fra Elephant & Castle til Fleet Street uden at løbe tør for strøm midt i seneste afsnit af BBC's 'The Green Planet'. Storbritanniens lidt skrantende Brexit-økonomi kan dog komme til at bremse udrulningen af de elektriske busser — Londons borgmester Sadiq Khan mener, at byens transportvæsen, TfL, nu er underfinansieret af staten. 

Dén europæiske by hvor der er færrest bremser på at få de elektriske busser på gaden er placeret i et land, der ellers mest er kendt for olie og gas. I Moskva kører allerede 1.000 elektriske busser rundt — og yderligere 500 vil blive indkøbt i år. Busserne finansieres via såkaldte "grønne obligationer" udstedt af staten, hvor private kan investere i at gørre byen grønnere. 

De mange busser til trods regner Moskva dog først med køre 100% elektrisk i 2030. Ser man bort fra Istanbul, der er delt mellem Europa og Asien, er Moskva med sine cirka 12 mio. indbyggere Europas største by. Så det er en stor buspark, der skal udskiftes.

Måske overraskende for mange er Kina det land i verden med flest elbusser på gaden. Faktisk kører 98% af alle verdens elbusser rundt på kinesiske gader og veje. De i alt mere end 500.000 elbusser udgør dog kun i omegnen af 20% af den samlede, kinesiske buspark.

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling