pixel

Folehavebroen er landet

Den nye cykelbro, der som en byport markerer indkørslen til København, åbner i foråret.

cykelbro folehaven

I det alleryderste Valby, lige hvor Holbækmotorvejen slutter, har København fået endnu én til samlingen af små velplacerede cykelbroer, der binder byen bedre sammen.

Københavnerne må ganske vist stadig vente til foråret med at kunne cykle og spadsere hen over trafiktunge Folehaven, men det 32 meter lange og iøjnefaldende centrale brofag på Folehavebroen er blevet monteret og udgør allerede nu en ny vestvendt byport til hovedstaden.

Med sit særlige design bestående af stålmaster, der i varierende længder stritter skråt op i luften, har broen potentiale til at blive en ikonisk indkørsel til byen – den får naturligvis lys i toppen af hver mast, der får det hele til at gløde i natten.

Den samlet set 137 meter lange og 5,5 meter brede cykel- og gangbro er ligesom både Åbuen over Åboulevarden og Cykelslangen rundt om Fisketorvet tegnet af arkitekterne fra Dissing+Weitling.

Og det er otte års ventetid, der er er forbi, når Folehavebroen åbner på en endnu ikke fastsat dato i første kvartal 2020. Den har nemlig officielt været på vej siden 2012, men har ventet og ventet på, at BaneDanmark først skulle være færdige med at bygge om til højhastighedsjernbane i området.

Se de første levende billeder af Folehavebroen på sin nye placering i denne video:

Binder Vigerslevparken sammen

Broen erstatter et farligt kryds med flere ulykker på samvittigheden, som børn og voksne er tvunget til at krydse for at komme mellem de to dele af Vigerslevparken på hver side af motorvejstilkørslen.

Langstrakte Vigerslevparkens grønne bånd mellem Valbyparken og Damhussøen indgår i det grønne cykelrutenet på kryds og tværs af hovedstaden, og det forventes at op mod 4.000 cyklister foruden fodgængere fra slentre-tempo til jogging-fart vil smutte over byports-broen dagligt.

Prislappen lyder på 42 mio. kroner, hvilket er dobbelt så dyrt som oprindeligt afsat, fordi Fredningsnævnet efterfølgende bestemte, at broen i den ene ende skal opføres fritstående og ikke på en jordvold.

Sammen med Folehavebroens maste-design, inspireret af træerne i Vigerslevparken med deres stammer og grenværk, skal det understøtte, at cyklister og fodgængere opfatter broen som en del af parken og som en oplevelse på vejen gennem den, ikke som en adskillelse.

I forbindelse med broen etableres en dobbeltrettet cykelsti og fodgængersti mellem Sønderkær og krydset Folehaven/Vigerslevvej, og de omkringliggende parkarealer færdiggøres med græs og plantning af 72 træer.

Emner

Bro

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling