pixel

Nye stativer skal bekæmpe cykeltyveri

Med nyt udspil ønsker Københavns Kommune at sætte en stopper for cykeltyverier: I fremtiden skal du måske låse din cykel fast via en app.

Københavns kommune vil sætte ind over for cykeltyverier

Sidste år fik minimum 14.429 københavnere sig en ærgerlig og tom overraskelse, da de kom tilbage til det sted, hvor de havde parkeret deres cykel.

Ifølge kommunen kan antallet være væsentligt højere, da undersøgelser viser, at op mod halvdelen af alle cykeltyverier ikke anmeldes. I 2016 fortalte næsten hver sjette københavner, at de havde fået stjålet en cykel indenfor det sidste år.

På rådhuset frygter man, at tyverierne kan afskrække folk fra at tage cyklen noget af vejen, når de skal med offentlig transport.

Blandt andet derfor er embedsværket nu kommet med et udspil til, hvordan opklippede cykellåse kan gøres til et sjældnere syn ved byens S-tog- og metrostationer.

Lås om stellet

På listen over forvaltningens forslag finder man ikke mindst en ændring af måden, som cykler parkeres på i dag. For de velkendte, københavnske stativer, hvor forhjulet placeres i en bøjle, giver for ringe mulighed for at låse cyklens stel fast.

Derfor anbefaler forvaltningen udvikling af nye stativer — af en eller flere typer: 

  • Stativer der gør det muligt at låse stellet fast
  • Stativer med bedre fastlåsningsmuligheder til ladcykler
  • Stativer med indbyggede wirer
  • Stativer hvor cyklen kan fastlåses med en app eller nøglekort

Derudover foreslås det, at bedre belysning ved cykelparkeringen omkring stationer skal hjælpe på problemerne.

En del af forebyggelsen skal cykelejerne dog selv stå for. Ifølge kommunen har tidligere undersøgelser vist, at op mod 30 procent af indsamlede cykler er ulåste.

Dét tal bør ifølge forvaltningen kunne sænkes med kampagner om, hvordan man bedst sikrer sin cykel — ligesom kampagner, der forebygger køb og salg af stjålne cykler, skal gøre livet surt for organiseret cykeltyveri.

Parkér i P-kældre

Til sidst en gammel traver: Større cykelparkeringsanlæg ved stationerne.

I Holland har større, bemandede og overvågede cykelparkeringsanlæg på og ved stationer vist sig at reducere risikoen for cykeltyveri, og tanken om P-huse, -broer eller -kældre er da også langt fra ny i københavnsk regi.

I årevis har kommunen for eksempel søgt en løsning på cykelvirvarret ved Hovedbanegården, og i år forventes der at komme et nyt udspil.

Forebyggelse på Budget 2022?

Hvilke af tiltagene, der i fremtiden vil komme til at spille en aktiv rolle i kampen mod cykeltyverierne, ligger endnu ikke fast.

Udspillet fra embedsværket blev dog bestilt af et enigt, politisk udvalg — på foranledning af SF — og dermed er der i hvert fald et bredt, erklæret ønske om at gøre noget ved antallet af tyverier.

Men for at forslagene kan blive til virkelighed, er der fortsat et stykke vej — ikke mindst i form af en pengejagt efter de midler, der skal til.

Dén jagt kan dog allerede starte om få uger, når politikerne sætter sig ned for at fordele de kommunale skattemidler på budgettet for 2022.

Ønskelisten over nyt inventar til byen er dog altid lang — i år vil blandt andet en ny bro over havnen også være at finde på den.   

Magasinet KBH opdaterer senere på året, om der blev fundet penge til nogle, eller måske alle, tiltag mod cykeltyveri.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling