pixel

Grønt lys for Opera-broerne

Kommunen fik sin vilje og slipper for at gentænke forbindelsen fra Nyhavn til Holmen

kbh magasin

Fakta

Opera-forbindelsen

Består af fire broer for cykler og gåben fra Havnegade over Christianshavn til Holmen.

Forventes at åbne trinvis i 2012 og 2013.

Finansieres af A. P. Møller Fonden, der også betalte for Operaen.

Se mere om broerne til Holmen - og byens øvrige aktuelle broprojekter - i KBHs brofeature:
København og de 7 nye broer

Sagaen om en ny bro over Inderhavnen synes endeløs, men nu er cykel- og gangforbindelsen mellem Skuespilhuset og Operaen atter på vej helt som planlagt, efter senest at have været sendt til tænkepause i Naturklagenævnet et halvt års tid.

Projektet består af i alt fire broer over havneløbet og kanalerne mellem de to prestigebyggerier, og Fredningsnævnet havde modsat sig udformningen af den midterste del, en tvillingebro over Christianshavn Kanal og Trangraven.

operabroen_kortgrafik.jpg

En brosøjle placeret ude i kanalløbet vil nemlig forhindre, at store lastbåde i fremtiden kan sejle ned af Christianshavns Kanal.

Det har store lastbåde så heller ikke for vane længere på de kanter, og bygherren Københavns Kommune har altså nu haft held med sin anke til højere instans, og kan atter tænde op under broerne, uden at skulle tegne dem om.

Broåbningspolitik på vej

Den midterste del af Opera-broprojektet har også været kritiseret fra lystsejlermiljøet i kanalen, der ser deres bevægelsesfrihed kraftigt begrænset med en ny maste-obstruerende bro ved deres udsejling til Inderhavnen.

For at imødekomme kritikken arbejder Kommunen nu på en ny broåbningspolitik, der blandt andet skal gøre det gratis at få broerne åbnet.

"På den måde håber vi at gøre København til en attraktiv by for alle - både sejlere, cyklister og fodgængere," lyder det fra Teknik- og Miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard.

Tørre sko om tre år

Hele den firlængede brokonstruktion, som skal sikre en tørskoet trafik mellem to af byens største turistattraktioner, Nyhavn og Operahuset, forventes klar i 2013.

copenhagen-c10-FULL-B_final_ny.jpg

Første bro tager dig over vandet fra Havnegade til Christiansbro.

Foto-manipulation-af-aaben-sommerfuglebro.jpg

Den kontroversielle næste bro, herover set oppe, er altså en dobbelt-konstruktion, som sørger for din videre fodfærd over Christianshavns Kanal og Trangraven.

proviantmagasin_bro.jpg

Fjerde og sidste broled går over Proviantmagasingraven til Frederiksholm, hvorfra du kan fortsætte ruten mod Operaen.

Er du mest til to-benet eller to-hjulet transport, er der altså udsigt til snart at få bidt en ordentlig luns af transporttiden til så forskellige oplevelser som en tur i Operaen, en tur på Christiania eller en tur udi Amagers jungle.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum