pixel

Nyt byggeri på Kalvebod Brygge skal pumpe vand op

Et af de sidste huller i kolonnen af kontorbyggeri fyldes ud

Pumpestation Kalvebod Brygge fra vandet

"Kunne vi ikke diskutere hvilken af bygningerne på Kalvebod Brygge der først skal rives ned?!?"

Sådan spurgte tøjmanden Mads Nørgaard retorisk Magasinet KBH tilbage i 2006.

Men her 13 år senere står de der alle endnu: Den lange række af kontordomiciler med havneløbet på den ene side og den 6-sporede indfaldsvej O2 flankeret af endeløse P-pladser på den anden.

Der er dog et par små ubebyggede pletter tilbage. I dag lægger de jord til enten flere P-pladser eller — i den sydlige ende mod Fisketorvet — et ganske lille anlæg med lidt græs, sten, bænke og træer. 

Og hvis man havde håbet på et flamboyant kulturhus i træ eller en ny 10-meter vippe i et af disse små huller i sekvensen af bastante murstensbyggerier, skal man nu belave sig på skuffelse. Og man kan give klimaforandringerne skylden.

Vand skal væk

København har de sidste mange år arbejdet på en stor skybrudsplan, der skal sikre byen mod oversvømmelser, når der falder ekstra meget regn.

En del af planen indeholder en tunnel med start ved siden af Søerne, der fra 2025 skal lede overskudsvand fra kloakken ned under Kødbyen og ud i havneløbet.

Helt præcis skal tunnelen løbe fra hjørnet af Gl. Kongevej og Vodroffsvej ved den sydligste spids af Sankt Jørgens Sø. Her vil eventuelt overskudsvand fra kloakken blive ført over i tunnelen, der munder ud midt mellem Kalvebod Brygge nummer 45 og 47 — cirka 1,4 kilometer væk.

Når vandet kommer hertil, befinder det sig dog langt under jorden, og man kan ikke bare koble en tunnel på havnens vandmasser. Overskudsvandet skal aktivt pumpes op og ud i havneløbet.

Og til at løse dén opgave har man brug for en pumpestation, der kan løfte regnvandet cirka 20 meter op og ud i havet, hvor der er bedre plads til det.

Det meste af sådan en station ligger under jorden, men ikke det hele. Og det er derfor, at det lille haveanlæg 250 meter fra Fisketorvet nu formentlig bliver afløst af en rød murstensbygning, der gemmer på Pumpestation Kalvebod.

Ny promenade

Det er HOFOR — Hovedstadsområdets Forsyningsselskab — der har bedt Københavns Kommune om tilladelse til at bygge sin nye pumpestation her. Og det får de efter alt at dømme lov til. I første omgang kan man forvente, at planerne sendes i offentlig høring i en nær fremtid.

Det er nok ret utænkeligt, at der vil være de store protester mod, at det sædvanligvis tomme og vindblæste haveanlæg må lade livet. Også selv om byen dermed må sige farvel til 10-12 relativt nyplantede træer.

Fordi byggeriet er ganske stort, og grunden ret lille, opstår der dog et andet problem: pumpestationen breder sig ud på den eksisterende promenade langs havnen.

Derfor skal der kompenseres med en udvidelse af promenaden, og områdets mange motionsløbere kan glæde sig over, at de nu ikke længere behøver at slå et skarpt knæk ind i passagen under Nykredits gule murstensbygning. Den nye promenade i træ vil nemlig bevæge sig uden om huset. 

Projektet lægger op til, at der skabes mulighed for, at man kan opholde sig omkring den nye pumpestation. Arkitekterne fra Gottlieb Paludan har på deres tegninger — måske lidt optimistisk — indtegnet en lille, mobil kaffetruck ved siden af det nye byggeri.

Helt uden tiltrækning bliver pumpestationen dog ikke. Mod havnepromenaden byder den på et stort vinduesparti, så københavnere på spadseretur — eller på vej efter skruer i Silvan på Fisketorvet — kan stoppe op og kigge ind til det store oppumpningskammer under jorden.

Er man særlig heldig og kommer forbi, mens pumperne testes, vil man kunne se vandet bruse op inde i kammeret.

Den ny pumpestation bliver, ligesom de fleste nabobyggerier, bygget i mursten — i dette tilfælde de røde af slagsen, lagt i relief, så der skabes lidt spil i facaden.

Når byggeriet står færdigt om seks års tid, vil der reelt kun være én potentiel byggegrund tilbage på vandsiden af Kalvebod Brygge. Den ligger i den anden ende, mellem Hotel Mariott og Ingeniørernes Hus, og optages i dag af ca. 60 P-pladser. I den gældende lokalplan fra 1999 gives der dog ikke mulighed for at bygge her.

Netop Ingeniørernes Hus barslede for tre år siden med en tilbygning, der adskilte sig markant fra de firkantede omgivelser. Men den kombinerede konferencesal og restaurant, der lød navnet Opalen, er nu blevet opgivet igen.

Rettelse: I en tidligere version af artiklen kunne man læse det således, at vandet i tunnelen kom fra Søerne. Det gør det ikke. Det kommer fra kloaksystemet under byen. Formuleringen er senere rettet. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling