pixel

Stort byggeri er startskud til Sluse­holmens sidste etape

Bank vil samle flere af sine aktiviteter under ét tag i Sydhavn — Nyt kontorhus bliver del af "erhvervsbånd" langs Sluseholmens sydlige kant.

Er man en ægte arbejderbank, hører man naturligvis hjemme i et ægte arbejderkvarter.

I Sydhavn — nærmere bestemt i kanalbydelen Sluseholms sydligeste del — deler Arbejdernes Landsbanks i dag kontorer med andre virksomheder i et mørkt domicil tæt ved Sjællandsbroen.

Men det kantede kontorhus får snart en ny nabo med et lidt mere opsigtsvækkende udtryk.

AL-huset, som det passende hedder, vil samle flere af bankens nuværende aktiviteter i Glostrup og København på én adresse fordelt over knap 16.000 m2.

Det nye kontorhus byder på store glasfacader og murstensforbandter med referencer til det gamle Sydhavn — en tendens vi de senere år har set på flere nybyggerier i området, heriblandt det kommende Sydhavnskvarter og på dele af nabo-halvøen Teglhom.

Arbejdernes Landsbanks nye kontorer er tegnet af Over Byen Arkitekter og opføres af MT Højgaard til en pris på knap en halv milliard.

Går alt efter planen, kan det op til ni-etagers høje kontorhus slå dørene op i 2025.

Kontorhuse, der tager støjen

Trods sin betydelige størrelse bliver AL-huset blot en mindre brik i et større puslespil af nybyggerier, der opføres som sidste del af bydelen Sluseholmen ud mod Sjællandsbroen.

Her vil en ny metrostation ved Fordgraven fra 2024 binde kvarteret bedre sammen med resten af byen end i dag. 

Den nye station kaldte på en tættere bebygget plan for området, som blev endeligt politisk vedtaget i november — og som altså allerede nu er godt på vej til at blive realiseret.

Den nye plan sikrer en pladsdannelse ved den kommende metrostation, en ny bydelsplads ud til vandet — og fem nye, store bygningsklynger med erhverv og bolig bundet sammen med veje, kanaler, indre gårdrum og varierende facadeforløb, som man også støder på dem i det eksisterende Sluseholm.

Sluseholmens sidste del vil således slange sig mellem den stærkt trafikerede Sydhavnsgade — som egentlig hedder Sjællandsbroen på dette stykke af vejen — og den allerede udbyggede del af Sluseholmen.

Et helt, såkaldt, erhvervsbånd — som altså inkluderer Arbejdernes Landsbank nye kontorer — skal skærme lejlighederne langs kanalerne fra trafikstøj fra Sydhavnsgade.

Samtidig vil et nyt, grønt bælte med 110 træer også gøre sit for at holde motorstøjen på afstand.

Den højeste del af den nye erhvervsbebyggelse vil nå knap 40 meter, mens boligerne bagved nogenlunde vil matche det eksisterende Sluseholm med højder på op til 30 meter.

Metrostationen 'Sluseholmen', der altså indvies i 2024, får plads ud mod vandet ved Fordgraven.

Ovenpå den underjordiske station skal et lille parkområde og en træbrygge tiltrække udendørs ophold i det engang meget mennesketomme og trafik-omsuste lager-område i Sydhavn.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling