pixel

Langebros lillebror bliver buet

Københavns næste havnebro i rækken har fundet sin form langs med Langebro.

cykelbro langebro BuroHappold

Det bliver en kurvet fornøjelse, når københavnerne i 2018 kan overhale trafiktunge Langebro indenom ved at tage den nye lavere cykel- og gangbro lige ved siden af.

Langebros lillebror skal nemlig ikke gå i en af de for broforbindelser så traditionelle rette linjer, men slår i stedet en mindre bue over havnen. Og bliver det for lavt for gennemsejlende skibe, vil to brofag dreje sig 90 grader og sikre fri passage.

Bag broens der ud over enkle og elegante udformning står et internationalt team under ledelse af de britiske ingeniører BuroHappold Engineering med arkitekterne WilkinsonEyre og Urban Agency.

Fakta

Cykel- og gangbro ved Langebro

Tegnet af Team BuroHappold Limited.

En gave fra Realdania til Københavns Kommune, forventet pris 90 mio. kroner plus moms.

Forventet byggestart i 2016 og åbning i 2018.

Attraktivt alternativ

Den endnu unavngivne bro er en gave til byen i 100 mio. kroners klassen fra byggefonden Realdania. Når den om føje år forbinder udmundingen af Vester Voldgade med Langebrogade ved Christianshavns voldanlæg, svarer det til, hvor de oprindelige Langebro'er lå frem til 1900-tallet.

Som et attraktivt alternativ forventes den at kunne hugge en tredjedel af Langebros 35.000 daglige cyklister og også for gående binde de nye menneskevenlige områder omkring den gamle, høje bilbro bedre sammen.

Her har Havneparken på Islands Brygge de seneste år fået selskab af promenaden Kalvebod Bølge og en omlagt Vester Voldgade på modsatte side. Og så følger ikke mindst i 2017 ambitiøse Bryghusprojektet, som Realdania også står bag. Cykelbroen bliver nærmeste nabo til det stjernearkitekttegnede multihus med åbne passager, man kan både gå og køre igennem.

Flere foran i brokøen

Inden da skal Langebros lillebror-bro dog først endelig godkendes af den officielle modtager af gaven, Københavns Kommune. Går det som forventet, kan byggeriet begynde i 2016 og være færdigt i 2018.

Så længe skal københavnerne dog forhåbentlig ikke vente på flere nye havnebroer at cykle og gå på – de ellers notorisk forsinkede Inderhavnsbroen og Cirkelbroen har begge fortsat kurs mod en åbning i 2015.

Opdatering 29. juni: Olafur Eliassons kunstfærdige Cirkelbroen har fået den officielle åbningsdato 22. august 2015.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Indre By
Den ligner allerede en succes, inden den åbner officielt den 14. august, men forude kan ligge et opgør mellem biler og cykler i området omkring Lille Langebro.
  • Byens Rum
  • Valby
Ny bro gennem bygning skal være både vartegn og knytte to nye områder sammen

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.