pixel

CPH vil fordobles

Lufthavnens kæmpe udvidelsesplan skal fremtidssikre København som Nordeuropas foretrukne knudepunkt.

Københavns lufthavn udvidet

På Amagers østside letter og lander flere og flere for hver dag der går, og nu er lufthavnen klar til at sætte turbo på vokseværket: Arealet til flyvernes standpladser skal udvides til dobbelt størrelse, så Københavns Lufthavn kan bruges af 40 millioner passagerer om året.

I 2000'erne nåede CPH op over 20 millioner rejsende i de gode år, men i 2010'erne har investeringer på 1 milliard kroner om året båret frugt i form af konstante nye passagerrekorder, og forventningen er at runde 28 millioner mennesker gennem terminalerne i 2016.

Lufthavnen løber dog tør for plads til fly inden de 40 millioner nås, så derfor skal der bygges markant ud i Kastrup for at fremtidssikre målsætningen om at være Nordeuropas foretrukne knudepunktslufthavn. En udvidelsesplan med et prisskilt på ca. 20 milliarder kroner – det er formentlig den største privatfinansierede anlægsinvestering i danmarkshistorien og svarer rundt regnet til prisen på en metrocityring.

Foruden at skabe mere plads til flypassagerer og bagage skal udvidelsen øge antallet af standpladser fra 78 til 124. De mange nye gates betyder blandt andet en meget længere Finger B og en helt ny Finger E til langdistanceruter – hvorfra det forventes, at København i fremtiden forbindes direkte til nye verdenshjørner som Seattle, Rio de Janeiro, Mumbai, Johannesburg, Perth og Hong Kong.

Der er et "men"

Det hele kræver imidlertid, at CPH nedlægger én af sine tre landingsbaner: Den såkaldte tværbane, der i dag fungerer som back-up, når det blæser kraftigt fra nordvest eller sydøst. Og dét kræver en ny lufthavnslov, og dermed at et flertal i Folketinget blandt andet kan acceptere, at en af verdens mest punktlige lufthavne af og til bliver nød til at lukke og sende flyene videre, når vejret ikke arter sig.

Med i de politiske overvejelser vil uden tvivl være de forventet 9.000 ekstra jobs oven i de 16.500, der i forvejen gør lufthavnen til landets største private arbejdsplads.

Får Københavns Lufthavn lov til at sløjfe tværbanen, kan udvidelsen stå færdig til lufthavnens 100 års-jubilæum i 2025.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Tårnby
Magasinet KBH tester lufthavnens nye lavpristerminal - og nød faktisk den 310 meter-lange ekstra gåtur

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.