CPH vil fordobles

Lufthavnens kæmpe udvidelsesplan skal fremtidssikre København som Nordeuropas foretrukne knudepunkt.

Københavns lufthavn udvidet

På Amagers østside letter og lander flere og flere for hver dag der går, og nu er lufthavnen klar til at sætte turbo på vokseværket: Arealet til flyvernes standpladser skal udvides til dobbelt størrelse, så Københavns Lufthavn kan bruges af 40 millioner passagerer om året.

I 2000'erne nåede CPH op over 20 millioner rejsende i de gode år, men i 2010'erne har investeringer på 1 milliard kroner om året båret frugt i form af konstante nye passagerrekorder, og forventningen er at runde 28 millioner mennesker gennem terminalerne i 2016.

Lufthavnen løber dog tør for plads til fly inden de 40 millioner nås, så derfor skal der bygges markant ud i Kastrup for at fremtidssikre målsætningen om at være Nordeuropas foretrukne knudepunktslufthavn. En udvidelsesplan med et prisskilt på ca. 20 milliarder kroner – det er formentlig den største privatfinansierede anlægsinvestering i danmarkshistorien og svarer rundt regnet til prisen på en metrocityring.

Foruden at skabe mere plads til flypassagerer og bagage skal udvidelsen øge antallet af standpladser fra 78 til 124. De mange nye gates betyder blandt andet en meget længere Finger B og en helt ny Finger E til langdistanceruter – hvorfra det forventes, at København i fremtiden forbindes direkte til nye verdenshjørner som Seattle, Rio de Janeiro, Mumbai, Johannesburg, Perth og Hong Kong.

Der er et "men"

Det hele kræver imidlertid, at CPH nedlægger én af sine tre landingsbaner: Den såkaldte tværbane, der i dag fungerer som back-up, når det blæser kraftigt fra nordvest eller sydøst. Og dét kræver en ny lufthavnslov, og dermed at et flertal i Folketinget blandt andet kan acceptere, at en af verdens mest punktlige lufthavne af og til bliver nød til at lukke og sende flyene videre, når vejret ikke arter sig.

Med i de politiske overvejelser vil uden tvivl være de forventet 9.000 ekstra jobs oven i de 16.500, der i forvejen gør lufthavnen til landets største private arbejdsplads.

Får Københavns Lufthavn lov til at sløjfe tværbanen, kan udvidelsen stå færdig til lufthavnens 100 års-jubilæum i 2025.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Tårnby
Magasinet KBH tester lufthavnens nye lavpristerminal - og nød faktisk den 310 meter-lange ekstra gåtur
  • Byens Rum
  • Tårnby
Lige ved lufthavnen er et Norman Foster-tegnet domicil begyndt forvandlingen fra søvnigt havneleje til driftigt kontorkvarter.

relaterede
visioner

læservision
København
Få mere sollys ud af vintermånederne ved at skabe bakker i de klassiske københavnerkarreers vindstille gårde.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Islands Brygge
Du kan dyppe tæerne direkte i havneløbet fra den nye 57 meter lange opholdstrappe, der udvider kajkanten på Islands Brygge.
close logo

Hvis alle læsere også bliver medlemmer, vil fremtiden se lysere ud

Støt Magasinet KBHs arbejde – fra kun 20 kr. / måned