pixel

Mere gang i gaden

Fat spadserestokken: Cycling Copenhagen skal også være verdens bedste gåby.

kbh magasin

Fakta

12 Strøggader udpeget til forbedrede fodgængerforhold

Nørrebrogade
Østerbrogade
Ndr. Frihavnsgade
Frederikssundsvej
Jernbane Allé
Valby Langgade
Istedgade
Torvegade
Mozartsvej
Borgbjergsvej
Amagerbrogade
Holmbladsgade

Fakta

Bliv hørt!

På Københavns Kommunes digitale høringsportal Bliv Hørt kan du give din mening til kende og indsende kommentarer og ændringsforslag online.

Vi oplever mere til fods, end når vi sidder bag rattet, eller suser af sted på vores pimpede cykler. For når vi går, er tempoet langsommere, og vi lægger mærke til flere detaljer, finder nye smutveje og møder flere mennesker.

Og Københavns Kommune har sat sig et ambitiøst mål; I 2015 skal der være 20 procent flere fodgængere i de københavnske gader og stræder. Kommunen har derfor sammen med den berømte arkitekt og byplanlægger Jan Gehl lagt en plan, som skal få os til at snøre traveskoene og traske byen tynd.

Jahn Gehl er kendt som hjernen bag blandt andet Strøget i ’60erne og lukningen af en bid af Manhattans Broadway i 2009. Udenfor landets grænser er han lidt af en Rockstar of Urban Planning, og er blevet til en dansk eksportvare, hvis tegnestue copenhagenizer alverdens storbyer. Men nu er det igen blevet Københavns tur.

foedder_3.jpg

Forbedrede fodforhold Resultatet er en ny fodgængerstrategi, som skal gøre København til verdens bedste gåby i fire trin.

For det første skal gå-kulturen udvikles. Vi skal blive beviste om fordelene ved at være til fods, og der skal være flere arrangementer og events, som skal give os lyst til at lufte fodtøjet meget mere. For eksempel kan firmaer holde Walk and Talk-møder rundt om søerne, og der kan afholdes flere store gå-events ligesom den årlige Walkathon.

For det andet skal der laves bedre fodgængerruter og mødesteder. Lige som supercykelstier og cykelruter, skal også de som er til fods have et sammenhængende system af fodgængerruter.

Unødvendige barrierer skal fjernes, så man undgår omveje, og nye smutveje skal forbinde byens gangsystemer. Desuden skal der være flere opholdsmuligheder og oplagte mødesteder som for eksempel samtalebænke eller udendørs fitness-faciliteter.

foedder_4.jpg

Strøggader og knudepunkter får en omgang

Det tredje indsatspunkt er at forbedre fodgængerforholdene på 12 travle københavnske strøggader (se hvilke i boksen til højre).

Mange af de travle gader har smalle, proppede fortove, hvor man konstant bumper ind i udstigende buspassagerer, eller bliver fanget bag barnevognsskubbere i sneglefart. På nogle gader kan dele af kørebanen inddrages til bredere fortove. Andre steder kan man flytte stoppesteder, eller nedsætte fartgrænsen, så det bliver lettere at krydse vejen. Gader som er bredde nok kan man gøres grønnere med træer og planter, og måske kan der klemmes et par caféstole ind.

Sidst men ikke mindst skal trafikknudepunkter som busstoppesteder, tog- og metrostationer forbindes bedre til det øvrige fodgængernetværk. For eksempel kan en forlænget grøn mand i lyskurven gøre livet lettere for forgængere som halser efter toget, og overdækkede ventepladser med bedre belysning kan gøre det rarere for dem, som ikke når det.

Forslaget til fodgængerstrategien er i offentlig høring indtil 27. marts, så du kan stadigvæk nå at komme med forslag og kommentarer.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling