pixel

Så kom der styr på to af Cityringens store hængepartier

Metroselskabet er blevet færdige med gangtunnel på Hovedbanegården og rulletrappe ved Nørrebro Station. Yderligere ti stationspladser mangler stadig den sidste finish.

hovedbanegaarder transfertunnel

»Det skal ikke være kunst — det skal være færdigt,« lyder en velkendt talemåde i medieverdenen. Noget kunne dog tyde på, at de også kender den i Metroselskabet. 

Da Cityringen åbnede 29. september sidste år efter ti års byggeri, var der således styr på det væsentlige. Togene trillede, rulletrapperne rullede og de automatiske glasdøre gled op og i. Men især oppe på gadeniveau manglede flere stationer lige den sidste finish.

Gennem de forgangne godt otte måneder er der dog stille og roligt blevet ryddet op og gjort i stand, og en stribe stationspladser er blevet gjort helt færdige og overdraget til kommunen.

Eksempelvis pladsen ved Trianglen Station, hvor Metroselskabet for nylig satte prikken over i’et med plantningen af 41 træer, der med tiden vil danne en grøn port mellem Trianglen og indgangen til Fælledparken.

Derudover har Metroselskabet også kunne sætte flueben ved to af de helt store hængepartier.

På Hovedbanegården var det planen at forlænge den gamle gangtunnel under perronerne, så den blev forbundet med den nye metrostation. Arbejdet med denne tunnel var dog ikke færdigt ved Cityringens åbning, og først i midten af marts kunne de første passagerer skifte fra metro til S-toget uden først at skulle op på gadeniveau.

Det samlede projekt inkluderer en renovering af den gamle perrontunnel, etablering af elevatorer til de gangbesværede og så selvfølgelig konstruktionen af forbindelsestunnelen. Vi tunnelen kan passagerer fra metroen få direkte adgang til alle seks perroner på Hovedbanegården.

Missing link på Nørrebro

Også ved Nørrebro Station er der kommet styr på “the missing link” mellem metro og S-tog. Her er den elevator og den omkring 13 meter lange udendørs rulletrappe, der skal sikre hurtig adgang fra metronedgangen til højbanestationens perron, nu endelig færdige.

Der vil dog fortsat være en del rumsteren omkring Nørrebro Station i den kommende tid, da der stadig mangler at blive udført en del småopgaver som opsætning af lys og cykelstativer i to etager — og en afmontering af Metroselskabets skurby på stedet. 

Samtidig barsler Københavns Kommune med en kommende forskønnelse af hele området. Planerne inkluderer blandt andet etableringen af et torv på den såkaldte Basargrund over for Nørrebro Station og butikker i rummene under højbanen.

Også på Østerport har forbindelsen mellem den underjordiske metrostation og den gamle station oppe på overfladen ladet vente på sig — men her er arbejdet med den tunnel og trappe, der skal føre passagerne op på fortovet foran stationen stadig i gang.

Skulptur vender hjem

Arealerne omkring metrostationen på Frederiksberg Allé har også henligget i byggerod siden metroens åbning, men for nylig kunne der igen åbnes op for gennemkørsel på Platanvej. Der mangler nu kun at blive genetableret et stykke fortov og cykelsti, før stationspladsen her også er færdig.

På Gammel Strand skal skulpturen “Slægt løfter slægt” tilbage på sin vante plads foran Kunstforeningen Gammel Strand — det sker i denne måned — og der skal sættes hegn op ved kajvæggen. 

Ved Nørrebros Runddel mangler der stadig at blive etableret en busperron, og ved Frederiksberg Station har kommunen spærret af til et kommende lommepark-projekt, der skal give et grønt pusterum i det ellers meget urbane område omkring metrostationen og Frederiksberg Centeret.

Derudover er der en hel liste over små opgaver, der skal udføres på en række andre stationer — men de er muligvis allerede blevet udført, når du læser dette.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling