Metroen skruer op for at få plads til alle

Flere afgange og færre siddepladser skal løse metroens pladsproblemer.

københavns metro passagerer

Københavnerne er blevet så vilde med at tage metroen, at der snart ikke er plads til alle. Men læser du disse ord presset op mod metroruden mellem en kæmpe rullekuffert og ryggen af nogens dynejakke, så fat mod, der er lys for enden af tunnellen.

Nye tog, flere afgange og en smartere indretning er hovedpunkterne i den plan, Metroselskabet har lagt for at lette på trængslen i byens to eksisterende metrolinier M1 og M2 mellem Vanløse og Amager.

I fremtidens myldretid skal der kun være halvandet minut imellem togene på strækningen fra Vanløse-Christianshavn i stedet for de to minutter, der er nu. Og tre minutter imellem togene fra Christianshavn-Vestamager og Christianshavn-Lufthavnen i stedet for de fire minutter, der er nu.

Samtidig skal indretningen af vognene ændres, så pladsen udnyttes bedre og det bliver lettere at komme ind og ud. Nøjagtigt hvordan er endnu ikke afsløret, men forvent at vinke farvel til de nuværerende siddebåse til fordel for flere ståpladser og sæder placeret langs væggene, som det kendes fra mange undergrundsbaner i udlandet.

Metroselsskabet skal først ud og købe nye togsæt, for at gennemføre planen, men lover at forbedringerne fra 2019 vil kunne mærkes på passagerkapaciteten i metroen.

Ingen må lades tilbage

På en gennemsnitlig hverdag i 2016 tog 200.000 en tur i Københavns metro, men i 2035 forventes antallet af rejser på de originale linjer M1 og M2 at nå 290.000. Det er en stigning på næsten 50 procent fra 61 millioner rejser om året til 89 millioner.

Og uden tiltag mod pladsproblemerne vil det betyde, at metroen på de travleste stationer på de travleste tidspunkter kommer til at efterlade passagerer på perronen allerede i 2020'erne.

Det er i det lys, at Metroselsskabet har afsat hele to milliarder kroner til at skrue op for frekvensen og gulvpladsen. Et svimlende beløb, men ikke så omkostningstungt som den oplagte løsning: At sætte en vogn mere på hvert togsæt.

For selvom metrostationerne er lange nok til at udvide togene fra tre til fire vogne, vil de stadig skulle bygges så meget om, at stationer og hele linjer må lukkes i længere perioder.

Det gælder også for metroudvidelserne, der giver københavnerne 24 nye prikker på rutekortet de kommende år: Cityringen (M3) åbner i 2019, Nordhavnslinjen (første del af M4) følger i 2020 og Sydhavnslinjen (resten af M4) i 2023.

Derefter skal det besluttes, om der skal sættes yderlige udvidelser i gang. Forhåndsfavoritten er en M6 mellem Brønshøj og Refshaleøen.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
København og Malmø drømmer om verdens første internationale metro.

relaterede
visioner

seneste
byens liv

  • Byens Liv
  • Indre By
Byens butikker vil skrue op for lysudsmykningen af bygninger og torve i den mørke tid, men kommunen siger nej til at splejse.
close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.