pixel

Fra Rødovre til Kgs. Nytorv på 13 minutter

Rødovre Kommune vil også være med i metrospillet. Ny analyse foreslår en forlængelse af linjen fra Vanløse.

forlængelse af metro til Rødovre

I Rødovre vil man gerne knyttes tættere sammen med København — og Rødovre Kommune ønsker at gøre det med flere metroskinner.

Det er ikke første gang, der er snak om metro til Vestegnen.

Tilbage i 2015 lød en plan, at man kunne lave en ny gren på metroens linje M2, så en linje ville fortsætte fra Flintholm ind i Rødovre mod sydvest.

Med seks kilometer nye skinner, og fem nye stationer mellem Flintholm og Rødovre Station, ville der være tale om en ganske omfattende udvidelse. 

Dén blev dog aldrig til noget. Men nu har Rødovre Kommune fået lavet en ny analyse, som undersøger to andre, mulige forbindelser til Rødovre.

Under jorden ved Damhussøen

Begge de nye muligheder, som Rødovre har undersøgt, skal løbe i tunneler under jorden, da området er tæt bebygget.

Den ene mulighed — i nord — minder en del om 2015-planen:

Her starter den nye metro i Vanløse, der i dag er endestation for linje M1/M2. Den nye forlængelse vil gå nord over Damhussøen til butikscentret Rødovre Centrum og så stik syd mod Rødovre Station, hvor den slutter.

Den anden mulighed — i syd — er en forbindelse mellem Hvidovre Hospital, via Rødovre Station og op til Rødovre Centrum.

Dén løsning er billigere at konstruere, men problemet med den er, at der i dag slet ikke er en metroforbindelse til Hvidovre Hospital. Med andre ord vil man først skulle vente på, at Københavns metrosystem en dag når dertil.  

M4-metroen til Vestegnen?

Hvis nordbanen skal realiseres, skal strækningen mellem Flintholm og Vanløse ombygges med en rampe ned til en ny, underjordisk metrostation i Vanløse.

Den sydlige variant kræver dog altså, at man venter på, at man kan koble den på metroens linje M4.

M4 starter i dag på Orientkaj i Nordhavn og fortsætter til Københavns Hovedbanegård. I 2024 åbner den sin Sydhavns-forlængelse ned langs havneløbet og med endestation i Ny Ellebjerg i Valby. Men derfra er der i fugleflugt yderligere små tre kilometer til Hvidovre Hospital.

Og forlængelsen til hospitalet er i dag hverken besluttet eller finansieret.

Der kan i den sydlige model også ende med at opstå lidt konkurrence om, hvilket projekt der er det vigtigste.

Det er nemlig ikke kun Rødovre og Hvidovre, der flirter med tanken om forlængelse af M4.

Frederiksberg Kommune har også kastet lange blikke efter linjen. Her ønsker man at anlægge “Fasanvejslinjen” — en underjordisk strækning med hele ni stationer, der skal forlænge M4 fra Ny Ellebjerg Station, op gennem Frederiksberg og hele vejen nordpå til Emdrup mellem Bispebjerg og Østerbro.

Den dyreste mest rentabel

Der er en 2,7 mia. kroner stor forskel på de to Rødovre-modeller. Nordbanen vil koste 9 milliarder, mens man med den sydlige variant kan "slippe" med 6,3.

Men selvom den nordlige strækning er dyrest, er den ifølge rapporten alligevel den mest rentable.

Går turen til centrum ad den rute, vil passagerer fra Rødovre Centrum kunne transportere sig selv til Kgs. Nytorv på 13 minutter.

Mod syd vil samme tur tage 22 minutter. Og man regner med, at hurtigheden vil tiltrække flere passagerer — og med flere passagerer kommer større billetindtægter.

I virkeligheden er de to budgetter dog ikke helt 1:1 sammenlignelige.

De 9 mia. kroner dækker også den nye, underjordiske metrostation i Vanløse, mens strækningen mellem Ny Ellebjerg og Hvidovre ikke er inkluderet i omkostningerne for den sydlige bane.

Ingen af modellerne kan realiseres uden statslige kroner, og der er fortsat lang vej til en Vestegnsmetro.

Men nu ligger i første omgang en screeningsrapport klar, som Folketinget kan tage udgangspunkt i, hvis man på et tidspunkt ønsker at skyde en egentlig forundersøgelse i gang.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling