pixel

N og NV samles under højbanen

Hele området under og omkring Nørrebro Station skal have et stort makeover, så du gider blive der.

nørrebro stationsområde højbanen

Kort
Nørrebro Station

Nørrebro Stations irgrønne funkisbygning, der skarpt markerer grænsen mellem Nordvest og Nørrebro, har længe været eneste arkitektoniske lyspunkt i et slidt og trist område. Her indbydes umiddelbart til alt andet end ophold, men det skal der laves om på.

Med inspiration fra andre storbyer som London og Zürich har Københavns Kommune fået udarbejdet et ideoplæg for Nørrebro Stationsområde, der skal tiltrække og samle kvarterets liv – både under selve højbanen og på de små pladser omkring den. Området skal blive en destination, frem for et fortravlet transitområde.

Så i stedet for at lade højbanen stå som en uigennemtrængelig mur mellem de to bydele, skal den åbnes op med nyt liv i de gamle butikslokaler og med nye muligheder for gennemgang og aktiviteter. Under banen kan der for eksempel etableres små handlende, legeplads, kaffebar, skaterpark og kreative værksteder.

Levende port til Nordvest

For at skabe en mere indbydende overgang mellem København N og NV er det ikke kun pladsen lige foran stationen, men hele strækningen langs højbanen, der er med i planen. Dermed kan også de små områder Skoda-grunden, Lyngsies Plads, Basargrunden og Glenteparken se frem til et løft.

Når metrobyggeriets skurvogne forlader Basargrunden for enden af Nørrebrogade, tænkes den for eksempel forvandlet til højbanekvarterets samlende grønne torv. Lige på den anden side af højbanen, hvor Frederikssundsvej leder ind i Nordvest, ligger Skoda-grunden, der i dag bruges til midlertidige aktiviteter som loppemarked. Ifølge idéoplægget skal den have en ny bebyggelse med en udadvendt funktion og et grønt byrum.

Derudover skal der etableres en cykelrute langs banen, der forbindes med den allerede eksisterende grønne Nørrebro-rute.

Fakta

Nørrebro Stationsområde

En idéskitse til fornyelse af området under og omkring højbanen ved Nørrebro Station.

De små byrum Skoda-grunden, Lyngsies Plads, Basargrunden og Glenteparken er med i planen.

Udformet af COBE for Københavns Kommune.

Udviklet i samarbejde med Bispebjerg Lokaludvalg, Nørrebro Lokaludvalg og Områdefornyelsen Fuglekvarteret.

Pengene til projektet er ikke bevilget, men skal findes i de kommende års politiske budgetforhandlinger.

Københavns Kommune håber at fonde og private investorer vil hjælpe til med finansieringen.

Fuldstændig forandret bydel

Stregerne i idéoplægget er slået af tegnestuen COBE, der er ved at være eksperter i at udvikle pladser i København. De står bag moderniseringerne af Nørreport Station og Israels Plads, og også det kommende KUA Universitetstorv.

Når Metro Cityringen åbner i 2019 bliver Nørrebro Station et af Københavns vigtigste trafikknudepunkter. Og hvis det nye idéoplæg bliver ført ud i livet, vil det sammen med de andre projekter for området – byfornyelsen af Mjølnerparken og tankerne om det nye 100 meters højhus Uptown Nørrebro på Borgmestervangen – være en fuldstændig forandret bydel, metropassagererne stiger op fra undergrunden til.

I første omgang er det dog kun selve oplægget om Nørrebro Stationsområde, der er blevet godkendt i Københavns Kommunes politiske udvalg. Finansieringen og dermed virkeliggørelsen af projektet skal der forhandles om de kommende år.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Nørrebro
Efter færdiggørelsen af Cityringen er en gennemgribende renovering af et af Københavns mest urbane, men forsømte, områder et skridt nærmere

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.