pixel

Ny mini-bro i Sydhavnen skal holde folk på land

Ved Slusen i Sydhavnen falder folk i vandet, og en ny bro skal hjælpe dem med at blive på land — men den bliver nu dyrere end planlagt.

bro slusen stibro

København skal have endnu en bro — om end en lille én af slagsen, og som en erstatning for én der er der i forvejen.

Ved Slusen i Sydhavnen — lige nord for Sjællandbroen — ligger der et hyggeligt gult hus med grønt kobbertårn og rødt tegltag.

Huset blev bygget i 1903 og blev dengang brugt som bolig for slusemesteren. Men meget er sket siden dengang, og i dag er området omkring slusen i gang med en rivende udvikling.

På Sluseholmen på den anden side af havneløbet er der blevet bygget mange nye moderne boliger af stål, glas og beton, folk flytter til området, og det har betydet langt mere trafik frem og tilbage over vandet ved det gamle slusehus.

Og det gælder både til fods og på cykel, da området nu er en del af Københavns netværk af Grønne Cykelruter.

Desværre virker de gamle løsninger ikke altid lige godt i den moderne verden.

Ved siden af det gule slusehus har der længe været en lille stibro, der lader fodgængere og cyklister krydse vandet ved at gå på en træplatform monteret direkte ovenpå slusen.

Der er ikke noget rækværk på den kun tre meter smalle stibro, og de stejle cykelramper på begge sider gør det risikabelt at trodse advarselsskiltet om at stå af og trække cyklen.

Og faren er ikke kun teoretisk, for der er faktisk flere eksempler på, at personer er faldet i vandet i forsøget på at krydse havnen her.

Blev pludselig 3,5 mio. dyrere

Derfor ønsker Københavns Kommune nu at erstatte den lille slusebro med en egentlig gangbro for gående og cyklister.

På byens budget for 2023 afsatte kommunen 6,5 mio. kroner til en ny og mere trafiksikker stibro, men det budget kommer de nu til at lægge om.

For ejerne af slusen — kommunens eget selskab By & Havn — har stillet en række yderligere tekniske krav til projektet, og det får den samlede pris til at stige med over 50 procent. Det fremgår af et nyt notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

Blandt andet kræver By & Havn, at broen skal være højere og længere, så havnens husbåde kan komme forbi. Og det vil fordyre projektet med yderligere 3,5 mio. kroner.

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget skal nu tage stilling til, om de vil acceptere den højere pris — eller om de hellere vil annullere projektet.

Alternativt kan de også gå den helt modsatte vej og vælge en luksusmodel, hvor både den kommende stibro og broen over hele sluseforløbet gøres bredere og mere trafiksikker.

Ved at lave broen 4,6 meter bred i stedet for 3 meter, vil broen følge Vejlovens anbefalinger og blive mere sikker. Men vælger politkerne dén model, vil den samlede pris stige til 27,5 mio. kroner.

Magasinet KBH følger sagen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling