pixel

Opdateret bycykel i sommerform

kbh magasin

Københavns tunge, reklameindklistrede bycykler har fået sig en tiltrængt makeover. 400 spritnye letvægtseksemplarer har nemlig blandet sig med bycykelbestanden, som nu er oppe på 2.000 styks.

De nye cykler har hvide aluminiumsstel i stedet for tunge, farvede stålstel, og de massive hjulskiver er blevet erstattet af lettere hjul med plastikeger.

I alt er der raslet hele 5 kilo af hver eneste jernhest - en forbedring som i følge Politikens testperson, cykelbudet Peter Hoffman, kan mærkes.

"Det er ikke en revolution, men det er en væsentlig forbedring. Den nye model er nemmere at styre," sagde han under prøvekørslen til Politiken.

De nye cykler får dog ikke en særlig lang levetid. I 2013 bliver bycykelsystemet, som vi kender det i dag, nemlig erstattet af et nyt, som ikke bliver gratis, men til gengæld mere brugbart for københavnerne. Den kommende generation af bycykler må nemlig gerne cykles udenfor København K - sågar helt til forstæderne hvis man vil.

Læs hele Politikens test

Emner

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling