pixel

På Østerport Station er alt ved det gamle på ny

Med en kombineret restaurering og modernisering er stationsbygningen både ført tilbage til 1897 og gjort klar til fremtiden med metro.

østerport bindingsværk facade

I over to år har Østerports godt 30.000 daglige togpassagerer ikke kunne gå gennem selve stationsbygningen men været sendt på omveje for at komme ned på perronerne.

Nu giver de grønne døre derind endelig efter igen, lige i tide til at Østerport Station også kobles på metroen med et undergrundsstop på Cityringen.

Og det bliver fremover en lille lokal tidsrejse at omstige til eller fra den hypermoderne metrostation gennem den gamle ikoniske bygning, der efter et omfattende renoveringsarbejde er ført tilbage til det oprindelige udtryk som da den åbnede som Københavns Østbanegaard i 1897.

Udvendigt er bindingsværket restaureret og skifertaget udskiftet. Indenfor har den genåbnede stationsbygning fået sin originale form tilbage med kælen for hver en detalje fra gulv til kvist:

De gamle arkitekttegninger er blevet studeret for blandt andet at genskabe de oprindelige rumhøjder, og flere lag af nedhængte lofter er blevet fjernet. Teknik og installationer er udskiftet og gemt af vejen, og opbygning af vægge er sket efter den gamle metode med træ, strå og puds. Gennem farvearkæologi er det sikret, at det reetablerede træværk er malet i nøjagtigt de samme grønne og røde farver som for 122 år siden, suppleret med stafferinger i gule og blå nuancer.

Og så er det originale terrazzogulv blevet genskabt.

Moderne i det gamle

Østerport er dog ikke et museum men Danmarks fjerdestørste togstation, der med metroens komme bliver et endnu mere centralt knudepunkt i København og forventes at vokse til op mod 50.000 daglige passagerer medregnet busser, S-tog og kystbanen.

Derfor er restaureringen af den fredede stationsbygning også en modernisering, der tager højde for de krav, der er til jernbanedrift i det 21. århundrede.

Så nutidens trafikinformation er indpasset i det gamle look, adgangsvejene er blevet bredere og et nyt belysningsdesign skal sikre en velfungerende og tryg station med eksempelvis lys langs trapper og i ganglinjer, der både fremhæver arkitekturen og gør det let at orientere sig.

Udover billetsalg og kundeservice skal de rejsende selvfølgelig også kunne forsyne sig med vådt og tørt til turen, så både Joe & The Juice, 7-Eleven og Espresso House er flyttet ind på Østerport. Desuden huser stationen en tandlægeklinik.

Tunnel til metroen

Østerports dækkonstruktion er forstærket på undersiden, så den samlede bæreevne også holder ind i fremtiden, og DSB's tunnel under stationsbygningen er totalt istandsat.

Forbindelsen til metroperronen, der ligger under Oslo Plads mod vest, er også en underjordisk mellemgang, men kun den første del af tunnellen er klar til Cityringens åbning.

Ind til videre er det derfor en midlertidig trappe, der fører op til fortovet foran Østerport Station. I løbet af 2020 vil gangtunnelen nå helt hen til hjørnet af stationsbygningen, og den permanente trappe føre til en ny indgang i vestgavlen.

DSB har selv stået for renoveringen af Østerport Station med Sweco Danmark som totalrådgiver og Aarsleff Rail som hovedentreprenør på projektet.

Københavns Østbanegaard, der i 1930'erne skiftede navn til Østerport, er i sin tid formgivet af Heinrich Wenck.

Som statsbanernes overarkitekt blev Wencks hovedværk Københavns tredje (og stadig fungerende) Hovedbanegård fra 1911. Han stod ligeledes bag kystbanens karakteristiske stationsbygninger og blandt andet også Centralpostbygningen over for Hovedbanen, der nu er under ombygning til hotel.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling