pixel

Skal det være dyrere at parkere en SUV?

I Paris indfører man nye regler, så det bliver dyrere at parkere en bil der er stor, tung og ikke så grøn. En idé for København?

paris parkering

Paris vil nu bekæmpe byens forurening på en måde, der er ganske ny — og som måske vil danne forbillede for de københavnske politikere, der allerede er i gang med at kigge på en justering af de lokale regler for parkering.

I både den franske hovedstad og i København er der i dag en flat rate for parkering. Det gør ingen forskel, om du ankommer i en Fiat 500 med elmotor eller en Hummer H1 med en 6,6 liter dieselmotor, der kører godt 5 kilometer på literen — prisen for at leje lidt af kommunens jord er den samme.

Men det er de to køretøjers påvirkning af omgivelserne ikke. Og Paris vil nu lade bilernes størrelse afgøre, hvor meget det koster at parkere sin bil.

'Bilfedme'

Det nye tiltag udspringer af en markant stigning i antallet af de såkaldte SUV'er i Paris. De seneste fire år er der kommet 60% flere af dem på gaden, viser en fransk undersøgelse, og de forurener mere, end personbiler i en mere beskeden størrelse gør det.

"Der er ingen skovstier eller bjergveje [i Paris]", siger viceborgmester David Belliard i en meddelelse, som Paris' rådhus har udsendt i forbindelse med de nye regler. Og han fortsætter:

"SUV'er meningsløse i Paris. Værre end dét, de er farlige, besværlige og bruger for mange ressourcer [...]".

Endnu er det ikke besluttet, præcis hvordan de nye regler skal skrues sammen. Men intentionen er, at en bils størrelse, vægt og motorkraft bliver afgørende for, hvad det koster at stille den fra sig.

De oplysninger er — ligesom i Danmark — knyttet til bilens nummerplade, så rent teknisk er det muligt lave differentieringen i det øjeblik, en bils nummerplade indtastes i en parkerings-app eller aflæses af et dertil indrettet kamera.  

Tiltaget skal kort sagt bekæmpe l'autobésité — eller 'bilfedme' — som Belliard udtrykker det.

En fransk undersøgelse har konkluderet, at den gennemsnitlige personbil siden 1960'erne er vokset med 62% i vægt, 14% i bredde og 21% i højde.

Og den bilfedme mener man altså ikke er forenelig med — eller meningsfuld for — livet i den franske hovedstad. I hvert fald var den politiske støtte til forslaget på Hôtel de Ville enstemmig.

Loven åbner

I Danmark finder en lignende differentiering allerede sted i form af den "grønne afgift", som betales til staten én gang om året og udregnes på basis af motorens brændstoføkonomi eller CO2-udledning.

I København er der også forskel på prisen for en kommunal licens til at parkere sin bil ved bopælen — bestemt af hvor mange kilometer bilen kører på literen. Men størrelsen af ens bil påvirker ikke prisen for parkering. Og for midlertidig parkering, der betales via f.eks. en app, eksisterer der ingen forskelsbehandling. 

Rent lovmæssigt vil der dog formentlig ikke være noget til hinder for, at f.eks. Københavns og Frederiksberg Kommune følger Paris' eksempel, hvis man ønsker det.

Vejloven åbner nemlig for, at en kommune kan "differentiere betalingen" for parkering på dens veje for at varetage forskellige hensyn — blandt andet miljømæssige.

For nylig har flere politikere i Københavns Kommune vist interesse for at reducere antallet af P-licenser udstedt til beboerne, og en juridisk vurdering klargjorde i den forbindelse over for politikerne, at kommunen "kan fastsætte betalingen [...] til det beløb, som efter [kommunenns] vurdering er nødvendigt for at opnå den ønskede virkning på færdselsadfærden."

Altså er det lovmæssigt i orden at forskelsbehandle, hvis årsagen er, at man vil påvirke adfærden i trafikken.

Behov for 4x4?

Tilbage i Paris skal der formentlig laves nogle "lovmæssige justeringer", inden de nye regler kan træde kraft, siger Belliard i udtalelsen fra rådhuset. Men han forventer alligevel, at det allerede kan ske den 1. januar 2024.

Man er på rådhuset opmærksom på, at der også findes familier, som har store biler, fordi de selv er store — famillierne, altså. Og derfor vil man inden introduktionen af de nye regler finde en ordning, der friholder dén type bilejere for de forhøjede P-priser.

Men for alle dem, der ikke har et reelt behov for en stor bil, skal beskeden være klar, siger Belliard:

"[Den nye ordning] er et vigtigt signal at sende til folk, der har en SUV og bruger den inde i byen alene eller med kun én passager. Det er ikke unormalt, at de skal betale lidt mere. Vi kan se at klimaforandringerne er over os, og vi er nødt til at tage nogle valg," mener Belliard, der slutter:

"Har vi virkelig brug for 4-hjulstrækkere inde i byen?"

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Mads Aarup
Den grønne ejerafgift - samt prisen på en beboerlicens i Kbh - er nøjagtig ens for elbiler (i alle størrelser) som for de mest økonomiske benzinbiler.
Susanne Sonne-Schmidt Mads Aarup
Benzin og diesel biler koster fra 1.335,- til 5.530,- pr. år og alle brint og el biler koster 215,- pr. år - så der bliver altså differentieret, ikke på størrelse men på forbrug for benzin og diesel bilernes vedkommende
Susanne Sonne-Schmidt
Københavns kommunen har differentieret gennem flere år på beboerlicensen; min 25 år gamle bil er betydeligt dyrere end min datters bil på 10 år, og el-biler betaler kun en brøkdel af benzin-biler

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling