pixel

Pris og bruger­succes til Lille Langebro

'Yndefuld og i harmoni' lyder en del af begrundelsen for international pris til Langebros junior.

Lille Langebro

Hvis bare tilværelsen i København var som byens broer, ville Danmark uden tvivl være lysår foran Finland, som har overtaget titlen som landet med verdens gladeste mennesker.

De seneste års mange brobyggerier har nemlig haft én ting til fælles: De er konsekvent blevet betydeligt større succeser end alle forventede. 

Her ser vi naturligvis bort fra forsinkelser, fordyrelser og designfejl, som Inderhavnsbroen har været en stabil leverandør af.

Men uanset hvor godt eller skidt broerne har været designet, har antallet af fodgængere og cyklister der passerer dem, hver gang overgået selv de mest optimistiske prognoser.

Fra Bryggebroen og Inderhavnsbroen til Trangravsbroen og Lille Langebro. Hver gang der bliver slået en ny bro henover Københavns 'saltvandsflod', myldrer beboerne frem for at bevæge sig henover den.

Broerne har skabt nye fællesrum ved vandet og knyttet byens to halvdele bedre sammen.  

Igen skudt for lavt

Den sidst tilkomne — Lille Langebro — er ingen undtagelse. Selv om man havde de mange successer som reference, da den nye forbindelse ved Blox åbnede 1. juli 2019, skød man igen for lavt.

De mest pessimistiske forudsigelser lød dengang på 6.500 daglige passager, men man håbede på 10.500.

Trods periodevise corona-nedlukninger af byen siden broens åbning, har i gennemsnit 11.300 mennesker dog dagligt bevæget sig over Lille Langebro siden åbningen. Og dermed er endnu en brosucces i land.   

Brugertallet er dog ikke det eneste, som broen kan smile over.

Lille Langebro har netop modtaget den britiske pris 'Civic Trust Award', der i år blev uddelt for 62. gang.

Et kriterium for at vinde prisen er, at projektet skal være tegnet af en britisk arkitekt. Dermed indsnævres feltet naturligvis en smule, men det ændrer ikke på budskabet i juryens udtalelse:

"Lille Langebro har givet København et nyt, arkitektonisk ikon som løfter havnefronten og bekræfter byens ry som verdens bedste at cykle i, hvilket er et skridt mod en mere bæredygtig fremtid."

Civic Trust prisen hædrer projekter, der har en positiv indflydelse på kulturen, den sociale sammenhængskraft, økonomien og miljøet i dets lokalområde.

Men samtidig er det en designpris, der gives for æstetisk værdi. Og ifølge juryen er Lille Langebro en 'lavtliggende, yndefuld struktur, der er i harmoni med sine omgivelser, og som ikke kæmper om opmærksomheden med sin nabo, Langebro'.

Lille Langebro er betalt af Realdania og designet af britiske WilkinsonEyre og Urban Agency. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling