pixel

Værfts-ø bobbet op til pop

Melodi Grand Prix: Popkultur møder industriarv, når verdens største musikkonkurrence indtager Københavns glemte ø.

kbh magasin

Fakta

Eurovision Song Contest 2014 på Refshaleøen

6., 8. og 10. maj i B&W-hallerne.

Danmarks Radio står for selve showet, mens Host City Copenhagen står for hele etableringen af Eurovision Island-området på Refshaleøen. 

Hovedinvestorerne i Host City Copenhagen er Wonderful Copenhagen, Københavns Kommune og Region Hovedstaden.

Det er 59. udgave af det internationale melodi grand prix, som er blevet afholdt hvert eneste år siden den første konkurrence i 1956. Det gør showet til ét af ​​de længst kørende tv-programmer, der findes.

Det er tredje gang, Danmark har haft æren af at agere vært. I 1964 foregik det i Tivolis Koncertsal og i 2001 i Parken.

Refshaleøen er endelig kommet på verdenskortet igen, som kommunen i årevis har lovet. Eller på europakortet i hvert fald. Når Danmarks Radio afholder det internationale melodi grand prix i de gamle B&W-haller hen over en hel maj-uge, vil det tiltrække 90.000 tilskuere og være Danmarkshistoriens hidtil største tv-produktion. Det har krævet en del forberedelser af Københavns mest afsides hjørne.

”Join Us” frister det over 30 meter høje banner, der er hængt op på de enorme industrihaller – årets Eurovision-slogan. Hallerne kan ses på lang afstand fra resten af byen, og nu kan de også høres, når energiske popbeats dundrer ud over øen til lydprøverne.

Den kunstige ø ved indsejlingen til København er isoleret nok til, at man uden problemer med naboklager kan spille al den dødsmetal, man kunne ønske sig. Festivalen Copenhell vender i 2014 tilbage for femte gang, til andre tider har der lydt toner af reggae og elektronisk musik herude, og nu er turen altså kommet til europæisk lokalpop.

refshaleoeen_eurovision_3.jpg

Popstjerner og håndværkere

For bare et par måneder siden var Eurovision Island ikke andet end tom grund og to forfaldne svejsehaller fra 50’erne, hvor man plejede at bygge containerskibe. Nu er en knap 16.000 kvadratmeter stor teltby skudt op, og det myldrer med pressefolk, tv-producenter, backupdansere og spirende popstjerner i farvestrålende folkedragter.

Da magKBH kigger forbi, er to helikoptere lige landet ved den gamle tørdok foran hallerne, og en sortklædt motorcykelbande med usædvanligt omhyggelige frisurer er ved at skyde en optagelse. Vagterne giver de omkringstående besked om ikke at tage billeder. Forberedelserne til popfesten er tophemmelige.

Imellem alle filmfolkene og musikerne lunter håndværkere rundt og bygger og rigger til. Der er midlertidige afspærringer rundt omkring og papkasser med nyindkøbte lamper og puder, og det hele ser stadig lidt ufærdigt ud.

refshaleoeen_eurovision_4.jpg

Fra skibsværft til legeplads

Refshaleøen blev opfyldt med jord i 1868 af Københavns Havnevæsen og fik sit navn, fordi den med sin aflange form ligner en rævehale. I 1872 flyttede Burmeister & Wain til øen og voksede sig efterhånden til at blive verdens førende skibsværft og Danmarks største arbejdsplads. Succesen skyldtes blandt andet deres nye og mere effektive måde at bygge skibe på fra 1950’erne, nemlig indendørs. Dele til de store skibe blev først svejset inde i de dertil opførte haller og blev derefter sat sammen i tørdokken udenfor.

Skibsværftet var kendt for sine røde arbejdere og lange strejker. På almindelige arbejdsdage blev der imidlertid udført tungt manuelt arbejde fra morgenstunden, og der var regelmæssigt folk, der mistede liv og/eller lemmer. Det var dengang mænd var mænd, og bare én af slagsen snildt kunne sætte 16 rugbrødsmadder til livs til formiddag og frokost.

B&W gik konkurs i 1996 på grund af konkurrence fra især japanske og sydkoreanske værfter og på grund af faldende efterspørgsel på store containerskibe. Siden da er øen blevet udlejet af Refshaleøens Ejendomsselskab A/S til en række kreative virksomheder og til kulturelle arrangementer.

Foruden et par lidt mindre haller ombygget til idrætsudfoldelse (klatring og beachvolley), tæller øens brugere blandt andet rockmusikere, smede, kunstnere, yachtejere, lystsejlere, restauratører, antikhandlere samt en nonprofit raketgruppe, der er ved at bygge et rumfartøj i en gammel hangar.

refshaleoeen_eurovision_5.jpg

Ombygning til halbal

Eurovision Song Contest 2014 er første gang, at selve B&W-hallerne bruges til en event, og det har krævet en omfattende ombygning. Den største af hallerne er 65 meter høj, 300 meter lang og på størrelse med ti parcelhusgrunde. Taget er blevet istandsat, gulvet udjævnet, og de første to uger af restaureringen gik med at spartle hele den temmelig utætte bygning. Allerede efter en uge var det svært at opdrive mere spartelmasse på Sjælland.

Tre søjler er blevet taget helt ud af hallen for at give et bedre vue til scenen, og de resterende søjler er blevet stivet af for at yde tilstrækkelig støtte. Så snart showet er forbi, skal alle søjler dog tilbage, for uden dem kan bygningens tag ikke klare et tungt snefald til vinter.

Forhåbentlig kan det dog klare de 160 tons lysudstyr og 11 tons lydudstyr, der er ophængt i loftet. For at forbedre akustikken i den nøgne hal er desuden ophængt et kæmpestort sort gardin hele vejen langs væggene samt en hulens masse specialfremstillede, op til 35 meter lange balloner til at minimere efterklangen. De lange balloner, der hænger og dingler synligt ved publikumsindgangen, er en helt ny, dansk opfindelse.

refshaleoeen_eurovision_2.jpg

Én vej fører til Refshaleøen

I den midlertidige teltby har op mod 1.700 pressefolk deres arbejdsgang i to uger og fået stillet konferencerum, radiostudier, kantine og indendørs og udendørs lounge til rådighed. Deltagerlandene har deres eget område med makeup- og omklædningsrum, hvor en hær af makeupartister er bevæbnet med 150 dåser pudder, 300 dåser hårlak og 1.000 sæt kunstige øjenvipper til at smukkesere stjernerne.

Der er ført strøm, fjernvarme, internet, afløb og dræn herud, og 100 lastbiler har været forbi med lys- og lydudstyr. Midlertidige ladestandere er opstillet til de elbiler, som delegationerne får én af til rådighed hver (inkl. chauffør) til at komme rundt.

Ad landvejen findes der kun én rute ud til Refshaleøen. Til gengæld arbejdes der hårdt på at forbedre den, og splinterny asfaltbelægning skal sørge for, at publikum kan trippe helt ud til indgangen i stiletter uden at vrikke om eller få festtøjet mudret til.

Den begrænsede adgang til Eurovision Island har skabt frygt for trafikkaos omkring de tre store shows (to semifinaler og selve finalen). Men havnebusserne fra Nyhavn får hjælp af kanalrundfartens flåde, bus 9A kommer til at køre i pendulfart fra Christianshavns Torv, og der er indsat shuttlebusser fra et nyt parkeringsområde på Amager.

refshaleoeen_eurovision_6.jpg

Om lidt bliver her stille (igen)

Lige så snart de sidste toner dør ud, konfettien har lagt sig, og showet er forbi, skal det hele hives ned igen. Derefter er der ikke nogen, der ved, hvad der skal ske med hallerne, men nu er de i hvert fald sat i bedre stand.

Resten af øens skæbne er også uvis. Området kan rumme en million etagemeter boliger og erhverv, hvilket er godt en tredjedel af Ørestad, men hvorvidt der kommer en ny havnetunnel forbi eller ej, har stor betydning for, hvordan området vil udvikle sig.

Foreløbig er Refshaleøen udlagt som ”perspektivområde”, og der kommer tidligst en ny kommuneplan i 2021.

Se mere om nutiden og fremtiden for byens glemte ø i magKBH's temaartikel fra 2010

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling