pixel

Ritts baby, Bos barn

Det ambitiøse projekt Metropolzonen, som Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam skød i gang i 2006, får lov at leve videre efter politikerskiftet på Rådhuset.

kbh magasin

Fakta

Metropolzonen
I 2006 blev det besluttet at lave en fælles vision for området omkring Rådhuspladsen, Tivoli og Hovedbanegården kaldet Metropolzonen.

Indtil videre er idéen mundet ud i fire ­konkrete projekter: Vester Voldgade,
Pladsen ved Vartov, Kalvebod Brygge og Kulturaksen.

Efter planen står Banegravene, området omkring Sankt Jørgens Sø og Tivolis facade ud mod Bernstorffsgade næst på listen.

Københavns Kommune råder over 49 pct. af Metropolzonens arealer, men er i dialog med private aktører som DI, Tivoli, Freja Ejendomme og Realdania som gerne vil bygge nyt i Metropolzonen.

Konkrete projekter
Fakta

Konkrete projekter

Illustration: Bosch & Fjord

Kulturaksen

Status
Byggeri starter i 2010

Som perler på en snor skal Kulturaksen binde Københavns centrale kulturinstitutioner bedre sammen. Det er ruten fra Kødbyen til Slotsholmen der skal gøres mere sammen­hængende og synliggøre kulturinstitutionerne på vejen fra de gamle slagtere over DGI Byen til Nationalmuseet. For eksempel ved at krydre ruten med graffitivægge, udendørs kunst­udstillinger og en mobil kunstpavillion.

vestervoldgade.jpg

Illustration: Grontmij | Carl Bro, COBE og GHB Landskabsarkitekter

Vester Voldgade

Status
Færdig i 2011

Bilerne skal vige pladsen for grønne træer og promenadestemning på Vester Voldgade. Fremover skal der kun være én kørebane i hver retning, der skal plantes træer hele vejen ned til vandet, ligesom bredere fortove og små pladser skal forvandle en af byens mest centrale gader til en grøn boulevard
a la Berlin.

kalvebodboelge3_0.jpg

Kalvebod Brygge

Status
Ventes færdig foråret 2011

De færreste københavnere vil græde salte tårer når havnefronten bliver taget under kærlig behandling med projekt Kalvebod Bølge. Tegnestuen JDS Architects og KLAR Arkitekter skal med en bølgeformet brygge forsøge at give den utilnærmelige havnefront tilbage til københavnerne.

pinksoedyr3.jpg

Skt. Jørgens Sø

Status
Under udvikling

Står det til det schweiziske kunstnerpar Pipilotti Rist og Carlos Martinez, skal et enormt pink sødyr sprede liv langs gader og facader i området mellem Skt. Jørgens Sø og Indre By. Det kunstneriske byrumsprojekt er lavet på opfordring fra Københavns Kommune der nu skal tage stilling til områdets endelige skæbne.

Tivoli-Kanten.jpg

Illustration: Pei Cobb Freed & Partners

Tivoli

Status
Under udvikling

Projekt Tivoli Kanten vil åbne Tivolis facade mod Hovedbane­gården og erstatte stenmuren med en bølgende glasarkade med butikker, restauranter og caféer. Planen er at arkaden, der får tre etager og taghaver på toppen, skal skabe en bedre sammenhæng mellem Tivoli og resten af byen.

Axeltorv

Status
Uvis

Visionerne for Axeltorv har været astronomiske med BIG’s højhuse som et af de mest kendte projekter. Lige nu er status dog at de projekter KBH tidligere har skrevet om er døde. Vi følger fortsat spøgelsespladsen nøje.

Pladsen ved Vartov

Status
Færdig i foråret 2012

Området ved den gamle hospitalsbygning Vartov har længe levet et liv i skyggen af Rådhuspladsen. Men nu skal Pladsen ved Vartov, som bedst kendes for statuen Lurblæserne og bøssecaféen Oscar, have masser af træer og en lille hyggelund i stedet for parkeringspladser og kaos.

Banegravene

Status
Uvis

Banegravene ved Vesterport og Hovedbane­gården skærer durk igennem byens midte, og idéen om at bygge ovenpå dem og skabe nogle nye byrum har levet en rum tid. Indtil videre er arbejdet dog ikke kommet meget længere end en rapport over områdets udviklingsmuligheder.

Det sker så tit: Politiker med astronomiske armbevægelser og hang til popularitet sætter stort projekt i søen. Politiker bliver ikke genvalgt efter sine fire år på posten. Projekt lider en stille død.

Heldigvis lader det til at sagen bliver en anden med en af de store idéer der er blevet udtænkt på Rådhuset i København de senere år – Metropolzonen. Som KBH tidligere har skrevet, er den simple idé at skabe en sammenhængende udvikling af Københavns bycentrum i stedet for at lave enkeltstående byggerier drevet af forskellige kræfter.

Helt konkret er der tale om området der strækker sig fra havnen til de indre søer og fra Rådhuspladsen til Hovedbanegården. Et område der lige nu er en kaotisk og bildomineret affære, men som på sigt skal være med til at cementere København som en international storby.

Ekstremt vigtigt

Indtil videre er idéen om Metropolzonen mundet ud i fire konkrete projekter som videreudviklingen af Kalvebod Brygge og omlægningen af Vester Voldgade til en grøn promenade. Og byens nyslåede teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (F), overtager gerne Ritt Bjerregaard (A) og Klaus Bondams (B) opfindelse.

”Det er ekstremt vigtigt at vi fortsætter arbejdet med Metropolzonen og får noget mere liv ind i det centrale København,” siger Bo Asmus Kjeldgaard og tilføjer at Københavns Kommune har sat 135 millioner kroner af til det videre arbejde.

Hvilket præg Bo Asmus Kjeldgaard selv vil sætte på projektet, har han ikke taget stilling til. Men markante sporskift fra den nuværende retning skal københavnere ikke regne med, lyder det fra Rådhuset.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum