pixel

Tænkende tavle bekæmper tohjulede trafikpropper

Verdens travleste cykelsti har fået verdens første intelligente cykeltrafik-infotavle.

cykel informationstavle nørrebrogade

En tre en halv meter høj verdensnyhed er dukket op på Nørrebrogade, lige inden Dronning Louises Bro: En elektronisk informationstavle særligt til byens cyklister.

Som så vidt vides den første af sin slags liveopdaterer den de tusindvis af forbisusende københavnere på to hjul om den aktuelle trængselssituation på cykelstien videre ind mod Nørreport – og foreslår alternative ruter, når der for alvor er tryk på.

Målsætningen om at ville være hele klodens cykelhovedstad begynder nemlig at modarbejde sig selv, når så mange efterhånden tager cyklen, at de må kæmpe om pladsen. Ved at hjælpe med at finde den mindst trafikerede vej gennem København er den intelligente infotavle derfor sat ind for at bekæmpe trængslen og cykelkøerne, og samtidig øge trygheden og sikkerheden.

Dronning Louises Bro er formentlig verdens travleste cykelstrækning med sine op mod 40.000 daglige jernheste og dermed den oplagte premiereplacering. Men inden sommerferien vil der være opsat i alt fem tavler i byen – en mere ved Søerne og tre omkring Amagerbrogade.

Ønsker modtages

Alle cykeltrafiktavlerne vil stå i retningen ind mod centrum og kan i første omgang give information om blandt andet trængsel, vejarbejde, events, afstande til destinationer og sikkerhedstips. Inden udgangen af 2017 kommer der også forventede rejsetider og sammenlignede rejsetider mellem biler og cykler på dem.

Andre typer af trafikinfo vil løbende blive udviklet og testet, alt efter hvad cyklisterne på strækningerne ønsker sig. I løbet af efteråret evalueres tavlerne så for at se, om københavnerne ændrer adfærd på baggrund af informationerne. Og dermed om der skal sættes flere af de hjælpsomme tavler op i byen.

Selve skærmene er 70 x 70 cm store, men nede i fortovshøjde fylder stolpen det samme som en brosten og kan derfor nemt placeres, hvor der er behov.

Københavns Kommune har selv fået udviklet den nye type cykeltavle som en del af en satsning på Intelligente Transport Systemer (ITS), der hører under byens Klimaplan 2025. Den går ud på at mindske CO2-udledningen, understøtte grøn mobilitet og sikre en bedre fremkommelighed i København.

De første fem tavler har kostet 4,2 mio. kroner at udvikle og producere, men det er inklusiv det understøttende IT-system, så den efterfølgende stykpris vil være væsentligt lavere.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling