pixel

Byg med på Cityringen

En interaktiv metroudstilling gør dig klogere på, hvad de egentlig går og laver dernede under jorden.

kbh magasin

Fakta

'På sporet af Metroen'

En gratis vandreudstilling om metrobyggeriet, udviklet af Metroselskabet i samarbejde med Experimentarium.

Findes indtil 1. december ved Halmtorvet, Kbh V.

Går derefter i vinterhi, men vender tilbage ved en ny metrobyggeplads i 2013 – og helt indtil Cityringen er færdig i 2018.

Åbent onsdag, torsdag og fredag klokken 15-18 og lørdag klokken 10-13.

Firmaer og skoler kan booke tid om formiddagen via udstillingens hjemmeside.

Du har næppe undgået at bemærke det. Det største anlægsprojekt i København, siden Christian IV anlagde Christianshavn, er i fuld gang. 21 byggepladser i byen skal blive til Cityringen med 17 nye metrostationer i 2018.

Byggepladserne med høje hegn, skurvogne og larmende maskiner pynter ikke ligefrem på København, der fremstår temmelig rodet i disse år. Og de nærmeste naboer er heldige, hvis de slipper med gener som klirrende porcelæn og små ringe i kaffekoppen.

Hvis du gerne vil vide mere om et projekt, der fylder så meget i gadebilledet og i vores hverdag, har du nu chancen med det lille mobile stykke metrotunnel, gratisudstillingen 'På sporet af Metroen', der flytter rundt fra byggeplads til byggeplads, for både store og små at gå på opdagelse i.

metroudstilling_1.jpg

Byg, råb og leg

Var det noget, at bygge din egen metrostation? En lille model af en byggeplads viser de vigtigste konstruktionsprincipper i anlægsprojektet: Først etablerer du indfatningsvægge under jorden rundt om det område, hvor stationen skal være – det larmer mest. Det er for at undgå, at jorden skrider sammen, når du bagefter graver det store hul – det larmer knap så meget. Til sidst borer du tunnelerne – det larmer næsten ikke.

Da magKBH besøger den lille interaktive udstilling, som Experimentarium har været med til at finde på, er der små gule skumgummikugler spredt ud over gulvet rundt om modellen af byggepladsen. Kuglerne skal illustrere alt det, der gravers op for at bygge metroen. En lille pige sidder fornøjet på gulvet og leger med de små kugler.

”Det gør ikke noget, her må ungerne både rode og råbe højt”, siger rundviseren og henviser til det vaskemaskine-lignende instrument, hvor man kan stikke hovedet ind og få målt, hvor højt man skal råbe for at overdøve byggelarmen. Den står ved siden af en sofa, der vibrerer. Nabogener er ikke tabu her.

metroudstilling_2.jpg

Inden den lærerige legeplads forlades igen, skal det også lige testes, hvad der er hurtigst, billigst og mest miljøvenligt: Den virtuelle cityring, den virtuelle taxa eller den virtuelle cykel (hvor vi selv skal trampe i pedalerne).

Ikke overraskende vinder metroen på farten – du kan i fremtiden komme fra Hovedbanen til Frederiksberg på fire minutter, og fra Rådhuspladsen til Trianglen på syv. Den stikker også taxaen på hensynet til miljøet. Men billigere end cyklen, det bliver den alligevel ikke.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling