pixel

Mere strøm på vej til el-biler i byens nye bydele

Der er langt mellem ladestanderne i de områder, der er administreret af det kommunalt ejede By & Havn. Det kan være på vej til at ændre sig.

p-hus vm-bjerget

"Så så, pas nu på, I ikke flotter jer lidt for bæredygtigt."

Sådan lød det fra en Facebook-bruger, da By & Havn i september 2017 præsenterede planerne for P-hus Richard Mortensen i den sydlige Ørestad. Kommentaren sigtede til, at der ud af husets knap 300 planlagte parkeringspladser kun var afsat fire til elbiler.

Det sjove — eller nok nærmere sørgelige, hvis man spørger byens elbilejere — er, at P-hus Richard Mortensen faktisk har forholdsmæssigt mange P-pladser med ladestandere i forhold til mange andre parkeringshuse i de nye boligområder i Nordhavn og Ørestad.

På trods af Københavns Kommunes højtravende ambitioner om bæredygtighed og CO2-neutralitet, og på trods af at By & Havn er 95 procent ejet af netop Københavns Kommune, må de stadigt flere elbilejere ofte kigge meget langt efter en ladestander, når de vil parkere i et af de områder, der administreres af By & Havn. 

I P-hus Ejler Bille i Ørestad er der for eksempel kun opstillet ladestandere på fire af 615 parkeringspladser — svarende til 0,65 procent af pladserne. Og det billede går i større eller mindre grad igen over alt i Nordhavn og Ørestad.

Men nu lysner det tilsyneladende for elbiler på jagt efter en genopladning i de nye bydele. 

Imod tidsånden

Teknik- og Miljøforvaltningen er på vej med en stor masterplan for ladeinfrastruktur i København, og som en del af arbejdet vil forvaltningen drøfte mulighederne for flere ladestandere i Nordhavn og Ørestad med By & Havn.

Derudover er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen på vej med en ny bekendtgørelse med skrappere krav om ladestandere i nye parkeringsområder. Et krav lyder blandt andet, at alle parkeringspladser skal forberedes til etablering af ladestandere i nybyggeri med mere end ti parkeringspladser. Bekendtgørelsen er i øjeblikket i høring, men det forventes, at den træder i kraft 10. marts.

I By & Havn har man tilsyneladende også indset, at den hidtidige ladestanderpolitik hverken ligger i tråd med tidsånden eller efterspørgslen. I hvert fald er det en del af selskabets forretningsstrategi for 2020-2023 at udvikle en “ny model for etablering af elladestandere i parkeringshuse, der tager højde for udviklingen i efterspørgsel og teknologi”.

Selvom By & Havn er ejet af Københavns Kommune og staten, kan kommunen ikke bare beordre selskabet til at få gjort noget ved ladestandermanglen i de nye bydele. Ifølge stiftelsesloven skal selskabet nemlig drives på forretningsmæssige vilkår. Med andre ord: Det skal kunne betale sig. 

Men med flere elbiler på vejene og voksende krav fra borgere og politikere om, at også virksomheder skal tage ansvar for klimaet, kan det snart ikke betale sig at lade være.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
Nordhavn
Nordhavn skal have et nyt vartegn. En gigantisk figur i træ af en trind Bademester, der kan skubbes i vandet ved en fælles indsats.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling