pixel

Arbejdet med Nordhavns 'grønne' P-hus går i gang

Nordhavns næste parkeringshus står klar i 2024 og slutter sig til en række af øvrige P-huse inden for få hundrede meter.

p-hus, nordhavn, by & havn

Som journalist på Magasinet KBH kan det være svært at finde på gode overskrifter — især når et emne går igen.

Under overskriften Endnu et P-hus på vej til Nordhavn skrev vi sidste sommer om Nordhavns kommende parkeringshus med plads til 238 biler lige overfor Nordhavn Station.

Nogenlunde samme formulering brugte vi, da vi i december beskrev det nyåbnede P-hus ved Orient Plads under overskriften 'Endnu et P-hus indviet i Nordhavn'.

Nu er udviklingsselskabet By & Havn gået os i bedene og skriver selv: "Endnu et parkeringshus ser dagens lys i Nordhavn", som første linje i den pressemeddelelse, der introducerer næste parkeringsindslag i postnummer 2150.

Pointen er klar. Der er efterhånden et par styks parkeringshuse til rådighed i den nye bydel — og flere er på vej.

Klar i 2024, grøn i 2032

Opførelsen af det nye parkeringshus ved Nordens Plads begynder denne måned, og huset ventes at stå klar næste år.

Huset får seks etager i en splitlevel-konstruktion med godt 20 pladser per halve etage. Ejer du en elbil, kan der dog blive rift om pladserne. Blot otte pladser af husets i alt 238 reserveres nemlig i første omgang til køretøjer, der kører på strøm.

Udvendigt får huset en facade i rustfrie stålrammer med udspændte wirer imellem — og med 39 plantekummer, der med en god blanding af træer, buske, klatreplanter og slyngplanter med tiden skal begrønne det hele og afspejle årstidernes skiften.

Man må dog væbne sig med tålmodighed for at se parkeringshuset blive grønt. By & Havn regner med, at der går 6-8 års tid, før målet om fuld begrønning er nået.

Stueetagen får plads til en butik eller restaurant, der med indgang ved Helsinkigade og cykelstien ”Det grønne loop” forhåbentlig kan bidrage lidt til bylivet her omkring Nordhavns metrostation. 

Desuden kommer parkeringshuset til at indeholde et offentligt toilet, en transformerstation og  40 m2 solceller på taget.

Slutter sig til flere P-huse

Som nævnt slutter det nye P-hus sig til en eksisterende række af bilsiloer i Nordhavn.

Det nye hus ved Nordhavns Plads opføres kun 250 meter i fugleflugt syd for Orient Plads P-hus, der slog dørene op i december — og blot 150 meter vest for den nye P-kælder under Kronløbsøen med plads til hele 1.100 biler.

250 meter mod øst finder man bydelens nok mest kendte P-hus Lüders med dets ofte omtalte "konditag".

Den høje frekvens af parkeringspladser kan synes spøjs i et område, der er forsynet med både en S-togsstation og to metrostop — og med flere metrostop på vej. Samtidig er kvarteret omkring Århusgade tæt bebygget med smalle stræder, der umiddelbart er indrettet til fodgængere og cyklisters fordel.

Da By & Havn for snart tyve år siden offentliggjorde de første planer for udbygningen af Nordhavn, blev bydelen omtalt som et område, der helst skulle fungere på bløde trafikanters præmisser.

I dag er bilejerskabet i den nye bydel dog markant. Med både mange P-pladser på terræn og flere P-huse anlagt eller planlagt, er det ikke ligefrem lykkedes at motivere boligejerne til at fravælge bilen, hvilket bydelen ved flere lejligheder har fået kritik for.

Politisk parkering

Årsagen er politisk og skal findes i den såkaldte "kommuneplan" for Københavns Kommune, der opdateres hvert 5. år og indeholder bestemmelser for, hvor mange P-pladser, der skal etableres i byens nye områder.

I den seneste udgave — fra 2019 — fik et smalt politisk flertal skabt mulighed for, at man kan skrue ned på tallet, hvis et område er godt betjent af offentlig transport. Men blandt andet fordi mange lokalplaner er lavet, inden de nye bestemmelser trådte i kraft — og fordi der politisk er splittelse på området — er der stadig relativt høje krav til antallet af nye P-pladser i Nordhavn     

Samme billede går igen i Jernbanebyen, Sydhavn og Ørestad, som ligeledes blev lanceret med fokus på at begrænse biltransporten, men i stedet blev — eller ser ud til at blive — særdeles velforsynet med P-pladser.

Skal der ændres på bilens rolle i byen, kræves der politisk bevågenhed. Det kunne teoretisk ske ved, at der blev lavet nye lokalplaner på basis af de nye muligheder i kommuneplanen fra 2019. Og da den plan skal genforhandles og opdateres i 2024, er der også mulighed for, at parkeringsnormerne her bliver yderligere justeret.   

Siden 2013 er bilejerskabet i Københavns Kommune vokset med næsten 25 procent — trods mere metro og bedre cykelforhold.

Tilbage i Nordhavn bliver det spændende at se, om områdets næste store byudviklingsfremstød ved Levantkajen vil følge samme parkerings-skabelon, eller om man til den tid i højere grad vil satse på metroen som bydelens rygrad. 

P-huset ved Nordens Plads' grønne facader er udviklet af tegnestuen 1:1 landskab, mens entreprenøren Jönsson A/S står for opførelsen, som altså går i jorden denne måned.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

jonashau
Nordens eller Nordhavn plads? :)

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordhavn
Kan et fiskemarked være med til at give Nordhavn lidt tiltrængt identitet og en stærkere kobling til det vand, der omgiver byens nye boligområde?
læservision
Nordhavn
Nordhavn skal have et nyt vartegn. En gigantisk figur i træ af en trind Bademester, der kan skubbes i vandet ved en fælles indsats.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling