pixel

Vester Voldgade tæt på farverig forvandling

Kun Teknik- og Miljøudvalgets godkendelse mangler, før asfalten på Vester Voldgades lukkede strækning bliver forvandlet til et kunstværk.

vester voldgade afspærring

Hvis du færdes omkring Rådhuspladsen, har du formentlig lagt mærke til de rød-hvide metalafspærringer på Vester Voldgade.

Den korte strækning mellem Vestergade og Strøget har været lukket for biler i over ti år og står fortsat hen som et ubrugt stykke vej.

Men det ser nu ud til at ændre sig.

Hastværk er kunstværk

Mens cykelryttere fra hele verden i sommer fyldte byens gader til Copenhagen Sprint, opstod en idé til at udsmykke Vester Voldgade i forbindelse med det internationale cykeltopmøde i København.

Og ligesom rytterne skal politikerne ifølge Københavns Kommunes teknik- og Miljøforvaltning skynde sig, hvis idéen skal blive til virkelighed.

Derfor har forvaltningen indstillet et forslag til politikerne om at male den lukkede del af Vester Voldgade i et hvidt, sort og grønt mønster til godkendelse i Teknik- og Miljøudvalget allerede den 6. oktober.

Hastværket skyldes to ting.

For det første er maleprocessen sårbar over for kulde og regn, og for det andet finansieres forslaget af overskydende midler fra Copenhagen Sprint, som skal bruges inden årets udgang.

Holder planen, kan man se resultatet af de kunsteriske udfoldelser på asfalten allerede i efterårsferien.

Midlertidig løsning 

Ifølge forslaget er projektet midlertidigt og vil koste omkring 100.000 kroner.

Udover at tilføre ny æstetik til området mellem Rådhuspladsen og Strøget er projektet også en forløber for den permanente lukning af strækningen, som Borgerrepræsentationen afsatte midler til i byens budget for 2024.

Dét projekt går efter planen tidligst i gang i 2027, og indtil da skal asfaltmaleriet give kommunen erfaringer med københavnernes anvendelse af byrummet, når det er markeret som noget andet end et stykke aflukket vej.

Kritiske lokale og unge

Selvom det bliver en synlig og central forandring af et meget befærdet område, har forslaget ikke været i offentlig høring — ifølge forvaltningen på grund af den pressede tidsplan.

Det har fået Indre By Lokaludvalg til at kritisere kommunen for manglende borgerinddragelse, mens selve forslaget om et maleri i Copenhagen Sprints design heller ikke falder i god jord i udvalget.

De foreslår i stedet at omdanne strækningen til et grønt område med bænke. Det samme gør Københavns Ungeråd, der består af 35 unge i alderen 12-20 år, som kan komme med input til byens rådhus. 

Indvendingerne får ikke betydning for det midlertidige projekt, lyder det fra forvaltningen.

Men i forslaget åbner man dog muligheden for, at politikerne kan vælge at udvide projektet med bænke i hver side af vejen.

Staten spøger i baggrunden

Mens københavnerne således ser ud til at få et lille stykke med grønt, hvid og sort — måske endda med bænke — midt i byen, er det imidlertid ikke sikkert, at strækningen forbliver bilfri.

For selvom kommunen som nævnt har afsat midler til en permanent lukning, præsenterede transportminister Thomas Danielsen i foråret et lovforslag, der kan sætte en stopper for både dette og 18 andre projekter i København ved at forbyde lukningen af veje med en vis mængde biltrafik.

I april valgte ministeren dog at udsætte fremsættelsen af forslaget på ubestemt tid efter massive protester.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling