pixel

Alternativet: Bilerne erobrer byen. Med trafikøer kan vi erobre byen tilbage

Antallet af biler i København er steget med 33 procent de sidste 10 år, og det skaber problemer for København. Bilerne erobrer byen, og nu må vi erobre den tilbage. Det kræver nye løsninger, og her er trafikøer oplagt.

hc andersens boulevard trafik

Det konstant stigende antal biler skaber en masse problemer.

Bilerne kræver mere og mere plads fra byen, både når bilerne holder parkeret i gaderne, og når de holder i kø ude på vejene og skaber forsinkelser.

Samtidig koster biler også kommunen rigtig mange penge. København subsidierer nemlig i dag bilejerskab med kunstigt lave parkeringspriser, som er langt, langt under priserne på de private parkeringsanlæg. Kommunens parkering er så billig, at mange private anlæg står halvtomme. Det er støttepenge, som kunne være gået til velfærd og klimaindsats.

Endelig er det stigende antal biler en af de største udfordringer i vores bestræbelser på at få CO2-udledningerne ned. Selv om der fra i morgen kun blev solgt elbiler i Danmark, ville det stadig tage 15 år, før alle de gamle fossilbiler var skiftet ud.

For at kunne lykkes dér, hvor vi hver især mærker forskellen i hverdagen, er vi nødt til at gennemføre store, strukturelle indgreb på tværs af hele byen og i sidste ende også regionen. Det kræver politisk entreprenørskab og mod.

Opdel byen i øer

I Alternativet vil vi derfor opdele Københavns Kommune i 13 områder, kaldet 'trafikøer'. Det vil sige, at byen skal inddeles i nogle store “øer”.

Trafikøer er øer i den forstand, at man ikke skal kunne køre i bil fra den ene ø til den anden. Når man når til ‘grænsen’ mellem to trafikøer, vil vejen simpelthen være spærret for gennemkørsel. Hvis man vil over til en anden trafikø skal man dermed ud til en ringvej, over til næste trafikø og så ind igen. Derimod kan cykler og busser frit skyde genvej på tværs af trafikøerne.

STEM

Dette projekt har modtaget 76 % positive stemmer
Stemmer i alt 46

Dét betyder, at cykel eller offentlig transport stort set altid vil være det hurtigste og nemmeste valg, når man skal på tværs af byen, mens bilkørsel bliver mindre attraktivt.

I hver trafikø skal de fleste af gaderne ensrettes, så vejbanen kan gøres smallere og trafikken roligere. Samtidig bør en tredjedel af parkeringspladserne nedlægges. Det vil give plads til at erstatte asfalten med træer, bord-bænke-sæt, byhaver, petanquebaner — eller hvad beboerne nu har lyst til.

Trafikøer er ikke en ny løsning. Kommunens egne fagfolk har allerede konkluderet, at trafikøer er et afgørende middel, hvis København skal opfylde sit mål om at blive CO2-neutral. Det kan vi også se i byen Gent i Belgien, hvor trafikøer med succes er implementeret.

Vi mangler ikke faglig viden eller gode eksempler — men på politisk mod. I Alternativet er vi klar.

Vi skal ikke hen imod en by, hvor københavnerne skal sluge en panodil, inden de bevæger sig ud i et bilkaos. Vi skal etablere trafikøer i København — for klimaet, men ikke mindst for København som verdens bedste by.

Læs også: København skal have 'Bilfrihed' med rolige 'trafikøer'

Deltag i debatten om byen. Indsend argumenterede indlæg på 500-1.000 ord til opinion@magasinetkbh.dk.

flensborggade trafikø
flensborggade nu

Emner

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

Christoffer Holmsteen

Planen tager ikke højde for det faktum, at der foregår enormt megen nødvendig kørsel på tværs af, hvad der ville være disse trafikøer.

Varer og pakker skal leveres. Personer skal transporteres (erhvervsmæssig persontransport) og mange beboere er af mange årsager afhængige af deres bil.

Indfør betalingsringen, med væsentligt reducerede priser for beboere og erhvervsliv, og brug bl.a. de indtægter på at etablere effektive ringveje. De nuværende, specielt Ring 2, ville bryde sammen pga. trafikmængden, hvis forslaget gennemførtes i morgen. Grav et præfabrikeret støbetunnel med 6 spor ned under søerne, ned gennem havneløbet samt ned under Amager Strandvej, samt gerne under den vestlige Ring 2 (Nordvest til Valby etc.) Det ville gøre en forskel og muliggøre den foreslåede plan, dig stadig med undtagelser for erhvervsliv og beboere.

Slutteligt vil en massiv investering i små selvkørende elbiler, en fusioneret offentlig sektor høring og taxi, gøre en kæmpe positiv forskel.
Christoffer Holmsteen Christoffer Holmsteen

Rettelser: EN præfabrikeret tunnel.

DOG stadig...

Fusioneret offentlig TRANSPORT og taxi

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling