pixel

Ørmahønen blinker i mørket

kbh magasin

Københavns mest ikoniske lysreklame ligner ikke helt sig selv – ved Søerne er Irmahønen blevet til Ørmahønen.

Selve hønen lægger stadig sine kulørte æg syv gange i minuttet, som den har gjort siden 1953, men flere af neonbogstaverne, der flankerer den, er blevet skiftet ud ved årsskiftet.

Til venstre for det flittige fjerkræ er I'et i "Irma" erstattet med det røde Ø-mærke, så der nu står "Ørma". Nedenunder er den gamle blå/rødt-blinkende remse "smør/fedt/konserves/salater/ost/margarine" væk til fordel for et statisk og hvidt "Økologi i mere end 25 år".

Til højre for Irmahønen er ændringerne mindre dramatiske og neonfarverne de gammelkendte. Her er "Friske Irma æg" blevet til "Friske øko æg".

Irma har vovet at gøre sin folkekære lysreklame økologisk for at markere en ny strategi om, at halvdelen af supermarkedskædens fødevareomsætning skal være økologi inden ti år. Ind til videre vil det nymodens Ørma genspejle sig i Sortedams Sø i hele 2015.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling