pixel

Nu står man af på Carlsberg

Farvel og goddag: Enghave St. er lukket og Carlsberg St. i stedet åbnet 200 meter væk. Et særligt lille lokalmiljø ryger med i udskiftningen.

carlsberg station gottlieb paludan

På en sløv sommerferiedag kan det være svært at forestille sig, at den spritnye Carlsberg Station skulle blive én af hovedstadens fem travleste S-togsstationer, som prognoserne spår med 24.000 forventede passagerer om dagen.

Men den ligger lige på kanten af Carlsberg Byen, der er godt i gang med at udvikle sig til en rigtig bydel, og alene den nærmeste nabo til stationen, UCC's kommende uddannelsescampus, bliver dagligt mål for knap 11.000 studerende og medarbejdere. De første kommer til september og sætter spirerne til et studiemiljø på den gamle bryggerigrund.

200 meter østpå ligger den lukkede forgænger Enghave Station og et helt andet miljø. Her er de lokale ved at tage afsked og drikke de sidste billige bajere, inden nedrivningen starter i efteråret. På kroen hænger en seddel fra kromutter med overskriften: ”En epoke er slut.”

Kort
Carlsberg Station

Plateau ud over perronen

Den sidste Linje C mod Frederikssund stoppede på Enghave søndag 3. juli kl. 11.53, og små ti minutter senere kunne der så for første gang stiges af og på S-toget på Carlsberg.

Stationen ligger i den byggeboomende øl-bydels sydøstlige hjørne ved Vigerslev allé/Vesterfælledvej, for foden af det 100 meter høje Bohrs Tårn og Professionshøjskolen UCC's Campus Carlsberg, hvor en plakat af en ung mand pryder facaden med ordene: "For fremtidens lærere og pædagoger".

Lokalerne i gadeplan er ifølge skiltene i vinduerne lejet ud til Føtex, Lagkagehuset, Netto og Megagear. Et par står stadig tomme til udlejning. Pladsen mellem stationen og UCC er indrettet med en lille rundkørsel, der matches i form og størrelse af et par sorte, runde træbænke og nogle runde planteøer med betonkant. Sten i forskellige farver og placeringer danner mønstre i belægningen og markerer overgangene mellem fortov, cykelsti og cykelparkering.

Stationsforpladsen flyder over i to plateauer, der rager ud over den lavtliggende perron, og som er indrettet med cykelstativer og nedgange til S-toge og cykelkælder. Cykelstien nede fra Sønder Boulevard slynger sig igennem pladsen og fortsætter med en vis stigningsprocent langs skinnerne i en ny rute op ad Valby Bakke på Carlsberg-siden.

Desuden er der for enden af stationen anlagt en ny vejbro over baneterrænet, der fører trafikken fra Vigerslev Allé ind gennem en tunnel langs Bohrs Tårn og ind i Carlsberg Byen.

Fakta

Carlsberg Station

Vesterfælledvej, Kbh V

3.000 m2 S-togsstation, der erstatter Enghave Station.

Station og forplads er tegnet af Gottlieb Paludan Architects, opført af udviklingsselskabet Carlsberg Byen og overdraget til DSB.

Forventes at blive blandt Københavns fem mest benyttede S-togsstationer med 24.000 daglige rejsende – Enghave Station havde omkring 7.000.

En integreret del af Stationsområdet, der er Carlsberg Byens første nybyggede etape.

To slags elefanter på godsvognene

Carlsberg Station er anlagt det selvsamme sted, hvor Carlsberg-bryggeriet fra 1937 til 1985 havde sin egen godsstation, Station Hof. Det var herfra, at over 3.000 vogne om året tungt læsset med øl og mineralvand kørte ud til det ganske land. Og der var her, at Egon Olsen sendte hele politiets ledelse på udflugt og afledning i ’Olsenbanden på sporet’. Andre dage ankom elefanter til godsstationen for at blive fragtet videre til Carlsbergs nabo Københavns Zoo.

Det var oprindeligt på tale at renovere Enghave Station, som har ligget ved hjørnet Vigerslev Allé/Enghavevej siden 1911, men vurderingen endte med at blive, at placeringen ved Carlsberg (der blev forbigået til metroens kommende cityring) er bedre i forhold til fremtidens kundegrundlag. Men det er så også udviklingsselskabet Carlsberg Byen, der har opført den nye S-togsstation, og dermed adskiller den sig fra landets andre togstationer, der alle har Banedanmark som bygherre.

Carlsberg Station er Københavns første nye af slagsen siden Ny Ellebjerg Station, der åbnede i 2006 lige ovre på den anden side af Vestre Kirkegård.

Øl på klippekortet

Foran lukkede Enghave Station og dens tilstødende gamle bazarbygninger på Sønder Boulevard vokser planterne vildt. Et lille selskab af lokale gør brug af grillen; værkstedet ved siden af er åbent, og både foran pizzeriaet og værtshuset sidder der gæster, der ser ud, som om de aldrig har bestilt andet.

Ved Enghave Kro sidder to stamgæster sammen med bartenderen i solens sidste stråler. Den ene fortæller, at han har boet i gaden overfor siden 1973 og husker dengang, der var sand på gulvet og en spyttebakke henne ved pissoiret. Han betaler for sin seneste øl med et klip på klippekortet, der er udformet som DSB’s gamle 10-turskort. Bartenderen smutter indenfor og stempler det i den gamle klippeautomat, der er installeret i baren. Det er et dødsmart system, som kromutter Jannie har fundet på. Med en kortpris på 180 kroner får man hver øl til 18 kroner i stedet for 21. Nogle af stamkunderne kan godt drikke 20-30 øller på en dag eller mere, fortæller bartenderen, og så har man da også sparet lidt.

Enghave Kro blev opført fra 1913, kort efter stationen, fortæller kromutter Jannie, som har forpagtet stedet fra DSB de sidste 31 år. I slutningen af juni modtog hun per post en opsigelse af lejekontrakten med kun tre måneders varsel. Hun skal selv stå for nedrivningen.

Øjebæ kontra glashuse

”Jeg synes, det er ærgerligt. Vi ligger her som sådan en lille øjebæ. Men det er jo med til at give et særligt miljø, som alt sammen forsvinder nu, og så kommer der bare flere glashuse,” siger Jannie, der nu skal være arbejdsløs for første gang i sit liv.

Det er ikke kun kroen, der må vige pladsen. Alle stationsbygningerne, med værksted og pizzeria, skal rives ned.

Den tyrkiske ejer af Enghave Station Pizza har været her i 15 år og kender alle, siger han. Han viser opsigelsen af lejekontrakten frem, som han har fotograferet på sin telefon. Han skal være ude den 1. oktober. ”Tre måneder,” gentager han og slår ud med armene.

I forarbejdet til en kommende lokalplan foreslår kommunen at bruge arealet til nærgenbrugsstation og et lille parkanlæg i tilknytning til det plejecenter og en daginstitutionen, der planlægges i det tilstødende område ud mod Enghavevej.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Indre By
Der er kommet lys i de høje søjler på det nye Nørreport, og dermed står byens og landets ubetinget travleste stationsplads endelig helt færdig og helt forandret med en stribe særlige karakteristika.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.