Cityringens første babyskridt
Omkredset af naboklager og de endeløse grønne plankeværker kan det være godt for moralen at vide, at der rent faktisk sker noget med metroudvidelsen dernede i den københavnske undergrund.
Og det gør der da. De første knap 600 meter ny metrotunnel er nu boret ud under Nørrebro, efter at tunnelboremaskinen Nora er brudt igennem væggen til den kommende metrostation ved Nørrebros Runddel. Endda på en mandag formiddag, den 2. december.
Nora startede fra Nørrebroparken, og her er det 350 tons tunge tvillingebæst Tria ved at være klar til at følge efter og æde sig en tunnel lige ved siden af. Københavns metro bruger jo ét tog-rør til hver retning, så selv om Cityringen bliver 15,5 kilometer lang, skal der bores 31 kilometer tunnel.
Med de første 600 meter klaret er Cityringen således nu godt 1/50 færdig. Én halvtredsindstyvendedel.
Her er Metroselskabets egen lille videodokumentation af det første tunnelgennembrud:

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.
På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.
Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.
Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.
Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.
PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.