Endelig verdens bedste cykelby

København er kåret til den cykelvenligste by på planeten efter en årrække i skyggen af Amsterdam.

Copenhagenize Index 2015

Fakta

The Copenhagenize Index 2015

1. København
2. Amsterdam
3. Utrecht
4. Strasbourg
5. Eindhoven
6. Malmø
7. Nantes
8. Bordeaux
9. Antwerpen
10. Sevilla

Se hele indekset og mere om de enkelte byer på Copenhagenize.eu

Noma mistede i løbet af ugen sin titel som verdens bedste restaurant, men nu kan københavnerne så i stedet svælge sig i kåringen som verdens mest cykelvenlige by foran de 121 andre metropoler på The Copenhagenize Index 2015.

Verbummet at copenhagenize er blevet en international betegnelse for at gøre en storby cykelvenlig, og ranglisten er udarbejdet af de københavnsk baserede cykelvenlighedskonsulenter Copenhagenize Design Co. Alligevel har Copenhagen selv måttet tage til takke med andenpladser bag Amsterdam i de hidtidige indekseringer fra 2011 og 2013.

Når tredje gang nu er lykkens gang for København, skyldes det især, at de tohjuledes andel af byens ture til arbejde og uddannelse fra 2012 til 2014 er steget fra 36 til 45 procent. Og så har byens investeringer i cykelinfrastruktur, som Cykelslangen og den lange række af kommende cykelbroer, givet gode ben i spurten forbi hollænderne.

Cykelkultur tiltrækker turister

Kåringen og de rosende ord modtages, ikke overraskende, med en vis entusiasme på Københavns Rådhus:

»Indekset over cykelvenlige byer fra Copenhagenize får stor opmærksomhed over hele verden. Derfor er det fantastisk, at København nu topper listen,« siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.

»At København er blandt verdens førende cykelbyer er selvfølgelig positivt i forhold til byens generelt positive omdømme, hvilket blandt andet indvirker på vores muligheder for at tiltrække besøgende og nye borgere. For eksempel har 52 procent af alle turister i København byens cykelkultur blandt deres tre primære grunde til at besøge København,« uddyber han.

Cykelborgmesteren fremhæver blandt andet også bedre folkesundhed, et mere attraktivt byliv og mindre luft- og støjforurening som andre fordele, København nyder godt af, uagtet byens position sammenlignet med andre byer.

København skal kigge over skulderen

Med inspiration hentet hos blandt andet Monocles Most Liveable Cities Index, som København senest toppede i 2014, er The Copenhagenize Index udarbejdet på baggrund af 13 indikatorer, der tilsammen rangerer byernes cykelfremmende indsats. Ifølge direktør i Copenhagenize Design Co. Mikael Colville-Andersen er målsætningen at inspirere byernes udvikling, og han nævner i den forbindelse, at for eksempel San Francisco har et offcielt mål om at komme i indeksets Top 20 i 2017.

I 2015 toppes listen af the usual suspects København og Amsterdam, men de byer, man skal holde øje med på cykelfronten, er i flere tilfælde helt nye på listen og hurtigt på vej fremad.

»De byer der copy-paster, er dem, der moderniseres hurtigst. Buenos Aires, der på kun to år har lavet 140 kilometer cykelsti, er i øjeblikket det bedste eksempel,« siger Mikael Colville-Andersen om listens nye #14, og fremhæver derudover byer som Sevilla (#10), Nantes (#7), Paris (#17), Barcelona (#11), Dublin (#15), Minneapolis (#18) og Ljubjana (#13) som byer, der arbejder særligt hurtigt og effektivt.

Fastholde modet og skrotte bycyklen

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell anerkender da også, at det kræver investeringer fremadrettet, hvis København skal fastholde sin position.

»Med æren følger også en række anbefalinger fra Copenhagenize. Dem skal vi selvfølgelig lytte til. Vi skal fastholde det politiske mod til at prioritere bedre forhold for cyklisterne på bekostning af bilerne, når vi skal prioritere den begrænsede plads på byens veje,« siger han med henvisning til en række konkrete “fixes” som The Copenhagenize Index foreslår København.

Disse fixes vil nok ikke alle være lige populære hos alle de københavnske politikere. Blandt andet anbefales at skrotte det nye bycykel-projekt, der beskrives som “pinligt”, at modarbejde de såkaldte “safety nannies” og deres kampagner for brug af cykelhjelme, foruden et ønske om bredere cykelstier og cykelboulevarder.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • Vesterbro
Hvad nu hvis: ... vi fik 7.500 tiltrængte cykelpladser svævende bag Hovedbanegården? Kommunen siger Nej!

relaterede
visioner

tegnestuevision
Indre By
Tre bolig-skråninger i midterrabatten af H.C. Andersens Boulevard.

seneste
byens liv

close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.