pixel

København er ikke cykelvenligst

kbh magasin

Verbummet at copenhagenize er blevet en international betegnelse for, at gøre en storby cykelvenlig. Men på det spritnye Copenhagenize Index 2013 er Copenhagen faktisk kun selv nummer to.

I stedet er det Amsterdam, der er duks, nøjagtigt som på den første cykelvenligheds-rangliste fra 2011. I alt 150 af verdens førende cykelbyer har fået point i en lang række kategorier, resulterende i en top-20, der i det hele taget domineres af Holland.

På indekset scorer København især stort på sin veludviklede cykel-infrastruktur, der fortsat udbygges med for eksempel cykelbroer og supercykelstier. Nye politiske strømninger til fordel for flere p-pladser og en havnetunnel til biler trækker i den anden retning.

Indekseringen er udarbejdet af de københavnsk baserede cykelvenlighedskonsulenter Copenhagenize Design Co.

Se mere om indekset og alle top-20 byerne her

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Indre By
Tre bolig-skråninger i midterrabatten af H.C. Andersens Boulevard.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling