pixel

Cyklister skal kunne cykle mod ensretning

Det skal være muligt at cykle mod ensretningen flere steder i København — ny analyse skal undersøge i denne omgang syv veje.

cykler, vejkryds, signal

Det kan ofte betale sig at gå mod strømmen. Bare ikke i trafikken.

Alligevel tager mange cyklister dagligt chancen på de trængte københavnske veje og cykler mod en ensretning.

Det er både farligt og ulovligt, men kommer man helskindet igennem den risikable manøvre, belønnes man med en lille genvej.

Dém bør der skabes plads til flere steder, mener politikerne på rådhuset — men under ordnede og mere sikre forhold. Derfor skal en række udvalgte vejstrækninger nu undersøges i et forsøg på at gøre København til en lidt lettere by at cykle igennem.

Syv veje skal undersøges

En foranalyse, som netop er vedtaget til næste års budget, ventes klar mod slutningen af næste år, hvorefter arbejdet med at give en hånd til de modkørende cyklister kan begynde.

I første omgang vil man kigge på i alt syv gader, hvor cyklisterne skal have lov at cykle mod ensretningen.

  • Oehlenschlægersgade
  • Krystalgade
  • Peter Fabers Gade
  • Thorsgade
  • Liflandsgade
  • Borgergade
  • Rosenvængets Allé.

Gaderne er udvalgt på baggrund af ønsker fra lokaludvalg samt strækninger udpeget i Cykelstiprioriteringsplanen for 2017-2025

For især Krystalgades vedkommende overser mange cyklister i dag, at de kun må cykle den ene retning på den lille stribe vej mellem Købmagergade og Peder Hvitfeldts Stræde — med risiko for en klækkelig bøde til følge. Men biltrafikken på gaden er minimal, så de hyppige lovovertrædelser er måske ikke så overraskende.  

Også på Thorsgade og Peter Fabers Gade på Nørrebro frister muligheden for en hurtig genvej ofte — men mængden af parkerede biler gør det ofte svært at cykle nærmest uanset hvilken retning, man kommer fra.

Kan stå klar i 2025

De udvalgte veje kan potentielt se frem til to mulige løsninger. 

En billig i form af en stribe på kørebanen, der markerer, hvor cyklisterne må cykle mod ensretningen. Eller en lidt dyrere løsning, hvor parkeringspladser nedlægges eller flyttes for at etablere en modstrømscykelbane.

Når de forskellige bud på de forskellige vejstræk er blevet undersøgt, vil det blive besluttet, hvor og hvordan de trafikale ændringer skal finde sted. Det er derfor ikke sikkert, at alle de nævnte veje bliver omdannet.

Resultatet af foranalysen vil blive forelagt politikerne i Teknik- og Miljøudvalget ultimo 2024, hvorefter arbejdet kan begynde til foråret 2025.

I alt er der afsat fire millioner kroner i 2024 og 2025 til foranalyse og en pulje til rent faktisk at gennemføre arbejdet.

Puljen skal bruges til den billige modstrømsløsning på de gader, hvor der ikke kan nedlægges parkeringspladser. For tre millioner kroner forventes det, at der kan etableres op til 20 gader med vejstriber og skiltning.

Arbejdet med at gøre København mere cykelvenlig har stået på i mange år, og indtil for blot et årti siden var det meget svært at køre (lovligt) mod en ensrettet vej på cykel.

I 2013 satte kommunen dog et forsøg i gang som tillod at cykle mod ensretningen på gaderne Bremerholm, Gothersgade, Lyngbyvej, Vestergade og skyggesiden af Nyhavn.

Den model har siden spredt sig til flere gader. Mange steder er der siden kommet egentlige cykelstier til — og ikke blot asfaltmarkering af, at man må cykle mod ensretningen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

niels.kongshaug

Man kan cykle mod ensretningen overalt og i næsten alle ensrettede gader. Hvorfor bringes det op for disse gader? Er det specielt dumt for b ilisterne at få et par cykler mod sig i disse gader?

niels.kongshaug
Man kan jo allerede i dag cykle mod ensretningen i Borgergade, det er da ikke et issue, sæt skilte op på de få strækninger, hvor det ikke er tilladt
David Busk
Malling på vejen gør det ikke mere sikkert at cykle mod ensretningen. Fjerning af parkering for en modstrømsbane, er det eneste der duer.
Karen Melchior David Busk
Fjerne parkeringspladser er den bedste løsning, men jeg vil hellere have flere muligheder for at cykle mod ensretningen først og så få de bedste løsninger derefter.
Karen Melchior
Den billige løsning fungerer fint i Bruxelles.
nicolas

Great, that would be practical!

I have to admit having taken Liflandsgade backwards many times several years ago, as it used to be one of my common ways to go back from work… And I recently got stuck thinking I could take Peter Fabers Gade from Nørrebrogade to go to Brus/Empire.

One path it would be interesting to be able to do backwards is the Valkendorfsgade–Kronprinsensgade–Sværtegade–Store Regnegade series of street. The use case is crossing the city centre for instance from Rådhuspladsen to Borgergade.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling