Ravnsborggade på vej mod omdannelse
Bredere fortove og mere plads til caféer og fodgængere skal gøre Ravnsborggade mere attraktiv.
Ravnsborggade på det inderste af Nørrebro er en gade fuld af fortællinger.
Her blev grundlæggeren af arbejderbevægelsen Louis Pio arresteret i 1872, og 14 år senere slog Nørrebro Teater sine døre op på gaden. Det samme gjorde landets første Irma — der endnu ikke hed Irma — som en lille kælderbutik.
I dag er gaden især kendt for sine mange antikvitetsbutikker, der de senere år er blevet suppleret af et væld af trendy caféer, restauranter og barer.
Den livlige gade tiltrækker både turister og lokale, men fortovene er små, og fodgængere må ofte zigzagge mellem bilerne, der fylder forholdsvis meget — især de parkerede.
Det skal der snart laves om på.
Ingen penge endnu
Ved dette års budgetforhandlinger i Københavns Kommune blev der landet en hensigtserklæring om snart at gøre Ravnsborggade mere indbydende.
Der blev ikke fundet penge her og nu, men man blev politisk enige om at finde finansiering på enten forårets 'lille budget', hvor man omfordeler ubrugte midler fra 2025 — eller på budgettet for 2027, der skal aftales næste september.
Planen er at omdanne gaden ved at udvide fortovene, skabe mere cykelparkering og etablere ny, lavere beplantning.
Nye træer bliver det dog formentlig ikke muligt at plante, da pladsen er trang, og ledninger i jorden og wirehængt belysning er i vejen, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen.
Tre scenarier i spil
Der er tre mulige scenarier i spil, som alle jonglerer med forskellige fordelinger af fortovsbredder og P-plads-sløjfninger.
I det første nedlægges P-pladserne i den ene side af gaden, hvor fortovet udvides med godt to meter.
I det andet scenarie nedlægges parkeringspladser i begge sider af gaden, hvilket giver plads til at begge fortove kan vokse to meter.
I det sidste scenarie ensrettes gaden, P-pladserne i den ene side nedlægges, mens fortovene udvides med én meter i begge sider.
Det første scenarie er billigst til 13 millioner kroner. Dyrest er det andet til 18 millioner, mens det tredje lander lige midt imellem.
Uanset hvilket scenarie der vælges, vil handicap-, delebils- og elbilspladser blive bevaret. Men mellem 25 og 43 almindelige P-pladser vil helt forsvinde, ligesom Irma er gjort det.
Politikerne kan dog næste år vælge at etablere "erstatningsparkeringspladser" i maksimalt 500 meters afstand af Ravnsborggade. Forvaltningen mener, det er muligt at finde plads til at etablere op til 21 nye pladser i nærområdet.
Omdannelsen af Ravnsborggade skal ske i samarbejde med Nørrebro Lokaludvalg samt de lokale beboere og erhvervsdrivende.
Projektet skal desuden køre sideløbende med en anden plan, hvor Ravnsborggade næste år skal laves til en cykelgade, hvor cykler har fortrinsret over biler — på papiret i hvert fald.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!