pixel

Delebilerne i København tager fart

Politikerne er enige om at gøre livet lettere for byens delebilsbilister, og nu har Nordens største delebilsoperatør også gjort sit indtog i byen.

delebiler

Endnu udgør delebilen kun tre procent af bilbestanden i byen, men går du med overvejelser om, hvorvidt tiden er moden til at skifte den faste bil ud med en på deleordning, så er der lidt ekstra momentum nu.

Nordens største delebilsudbyder – norske Hyre - har nemlig annonceret deres ankomst i København, som de vil forsyne med 1.000 delebiler frem mod 2025. 

De første 90 delebiler står allerede klar på gaderne i København og på Frederiksberg, hvor de nu føjer sig til konkurrenter som LetsGo, KINTO SHARE, ShareNow og GreenMobility.

Læg dertil populære samkørselsordninger som GoMore, og noget kunne tyde på, at der er en fordelagtig priskonkurrence på vej, når spillerne skal kæmpe om københavnernes gunst.  

En jungle af aktører

Med den nye spillers ankomst har Magasinet KBH taget en lille rundtur på delebilsmarkedet, og det kan ærligt talt være lidt af en jungle at finde rundt i.

Nogle steder skal du tegne et betalt abonnement for overhovedet at få adgang til bilerne. Nogle steder giver abonnementet adgang til bedre priser og hos andre aktører kan du leje bilen uden at forpligte dig - men så kommer der måske ekstra betaling som brændstof eller kørte kilometer oveni.

Undersøgelser viser da også, at 56% af de københavnske delebilsbrugere benytter flere selskaber for at dække deres behov bedst muligt.  

Ifølge Københavns Kommune er det særligt de lange ture i bil, som københavnerne synes, er svære at erstatte med andre transportmidler end den private bil, og den lektie lader byens nye spiller til at have læst op på.

Hyre rammer nemlig markedet med et tilbud, hvor du kan leje en bil i 24 timer for 349 kroner og få 150 kilometer med i pakken – uden at tegne abonnement eller forpligte dig på anden vis.

Til gengæld skal du betale for det brændstof, du bruger. Lige nu kører Hyres bilflåde nemlig stadig på benzin, men de lover, at de "på sigt får en masse elbiler på deres platform."

Elbiler finder du til gengæld hos den tyske konkurrent ShareNow, der har en overvægt af elektriske biler i deres flåde. De har umiddelbart også bidt mærke i den norske konkurrent, for de kører i maj måned med et forårstilbud, hvor du kan leje en elbil i én dag for 395 kroner inklusive 200 kilometer og ubegrænset strøm.  

Til hverdag er ShareNow ellers opbygget, så man får bedre priser, jo mere man forpligter sig per abonnement, men som en mulig konkurrent-hilsen skruer de nu op for de uforpligtende tilbud.

Hos Toyota-ejede KINTO Share kan du få 1 time til 40 kroner, 1 døgn til 399 kroner eller en måned til 10.999 kroner, men oveni det skal du så betale 2 kroner per kørte kilometer. Til gengæld betaler KINTO for brændstoffet, og abonnement behøver du ikke noget af. 

Hos danske LetsGo kan du kun få adgang til delebilerne, hvis du betaler et fast abonnement, og det er også din abonnementstype, der bestemmer prisen på delebilen. Vælger man deres mindste bil, vil det ifølge LetsGo's egen guide koste 720 kroner for et døgn inklusive 160 kørte kilometer. 

Hos danske GreenMobility slår de sig op på at have "markedets billigste priser på delevenlige bybiler", men da Magasinet KBH dykker ned i prisoversigten, er tilbuddet noget dyrere end konkurrenternes. Nemlig 550 kr. for et døgn + 1 krone per kørt kilometer.

Politisk velvilje

Selv om markedet er komplekst, og prisstrukturerne rummer langt flere detaljer og ting skrevet med småt, end Magasinet KBH giver plads til her, så er det også et marked, der nyder stor politisk velvilje.

Såvel Frederiksberg som Københavns Kommune gør sit til at gøre livet lettere for de beboere, der er klar på at være uden fast bil, og begge kommuner tilbyder eksempelvis en række faste parkeringspladser, der er forbeholdt delebilerne.  

Det betyder, at du ikke skal bekymre dig om at bruge hele og halve timer på at cirkle rundt og finde en ledig parkeringsplads, når du kommer hjem fra dit Ikea-besøg eller din Louisiana-tur. Du kan blot køre bilen retur på dens såkaldte stamplads. 

Undersøgelser viser, at én delebil med fast parkeringsplads kan erstatte mellem 5 og 10 private biler. Delebilerne er således lidt af et politisk kinderæg, da det både reducerer bilismen, frigør byens hårdt pressede parkeringspladser og potentielt giver mulighed for at bruge pladsen på noget andet.  

Og potentialet synes at være til stede. Tidligere undersøgelser fra Københavns Kommune viser, at op til hver fjerde bil i brokvartererne holder stille mandag-fredag. 

For at hjælpe københavnerne med at blive endnu mere deleglade og miljøvenlige, vedtog politikerne i København sidste år en handlingsplan for delebilisme frem mod 2025 — en plan som opridser en stribe initiativer, der skal skubbe beboernes bilejerskab over mod mere deling af de firehjulede.

Med Budget 2022 besluttede et politisk flertal at etablere 900 nye parkeringspladser til delebiler med fast stamplads, og med budget 2023 blev der sat penge af til, at godt 1.000 nye el-delebilspladser kan blive etableret de kommende år. I første omgang drejer det sig om ca. 100 nye pladser ved byens trafikknudepunkter, der bliver etableret i løbet af 2023 - dog uden ladestander. De øvrige pladser vil blive placeret på baggrund af 2023-erfaringerne, og her vil det også blive vurderet, om der skal etableres ladestandere på de følgende pladser.    

Derudover nyder delebilerne godt af, at de kan parkere gratis i betalingsområdet, ligesom delebiler med licens kan parkere tidsubegrænset i Københavns Kommunes 3 timers parkeringszoner.

På Frederiksberg har man ligeledes besluttet at fordoble byens 60 faste parkeringspladser til delebiler fra 2022 og frem på baggrund af forsøg i Svømmehalskvarteret, der viste, at antallet af delebilsbrugere steg, da de først var blevet introduceret til muligheden i en forsøgsordning. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Mads Aarup
Det er indiskutabelt fint, at en delebil udgør det for 5-10 privatbiler og dermed sparer p-pladser i byen. Men så længe delebilselskaberne køber benzinbiler og skifter disse ud hvert andet år, så er det præcist lige så skidt for klimaet og den grønne omstilling af bilparken, som når 5-10 husstande køber en benzinbil hver og beholder den i 15 år. København burde stille krav om, at størstedelen af hver udbyders delebiler er nul-emissionsbiler.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling