pixel

Elektriske fejemaskiner skal bringe grøn ro til gaden

Københavns Kommune tester, om elektrisk renhold kan skåne både atmosfære og byens ører og lunger.

fejemaskine el københavn

Det er et af gadens mest frygtede køretøjer: Fejemaskinen.

Den holder vores gader rene, men at passere den på sin cykel kan være en mere end tvivlsom fornøjelse.

For ikke nok med at man må stride sig igennem en hvirvel af støv og småaffald fra gaden. Det stormfulde møde med en af Københavns Kommune fejemaskiner kaster ofte også et maskinbrøl af sig — og dieselos i lungerne hvis man ikke holder vejret på det rigtige tidspunkt.

Fejemaskinen er også notorisk for at vække byens sovende en hel del tidligere, end de måske havde ønsket.

Men både københavnske ører og lunger er så småt på vej mod bedre tider.

Elektriciteten har allerede kastet sig over alt fra løbehjul til personbiler, og nu er den også kommet til de københavnske fejemaskiner.

Lidt flyvende støv og småaffald kan man stadig risikere at blive mødt af, hvis man passerer på cykel. Men en brølende dieselmotor med tilhørende NOx-partikler er ikke en del af pakken, når fejningen foregår elektrisk.

CPH-Rom eller dieselfejning?

Københavns Kommune har i dag omkring 35 fejemaskiner kørende rundt i byens gader. De kan ikke blot være en lidt barsk oplevelse i byrummet, men udleder også mere end 1.500 ton CO2 om året. Det svarer til omkring 35 flyvninger mellem København og Rom i en mellemstor passager-jet — én fejemaskine pr. flytur til Rom, altså.

Det er ikke mindst derfor, at el-versionen nu er kørt på gaden. Men i første omgang kun én af slagsen.

Københavns Kommune ønsker at indhøste erfaringer med, hvordan den nye elversion klarer opgaven i forhold til den gamle løsning.

Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) forklarer:

»Hvis vi skal indfri vores ambitiøse plan om, at København skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad, og vi samtidig skal sikre renere luft og mindre støj, så er vi nødt til løbende at optimere vores maskinpark. Derfor skal vi finde ud af, om det kan lade sig gøre at udføre renholdelsesopgaverne med fejemaskiner på el uden at gå på kompromis med kvaliteten«

Stille og ligeså god

Den nye fejemaskine er den første i Danmark, der kører på el, og de indledende erfaringer tegner godt. Maskinen har allerede været på sine første ture, og den klarer ifølge kommunen opgaverne "mindst ligeså godt" som sine diesel-forfædre. Og samtidig er den altså betydeligt mere stille:

»En støjsvag fejemaskine vil gøre en positiv forskel for [...] de københavnere, der henvender sig til os og fortæller, at deres nattesøvn bliver forstyrret af fejemaskinerne,« siger Hedager Olsen og fortsætter:

»Vi kan naturligvis ikke fjerne støjen helt, for det vil betyde, at gaderne ikke bliver gjort rene, men jeg er sikker på, at færre københavnere vil føle sig generet af en fejemaskine på el.«

Elfejemaskinen kan køre op til otte timer mellem hver opladning, der tager to timer. Den er produceret af schweiziske Boschung og køres ligesom dagens dieselmaskine af en chauffør.

Boschung har dog også introduceret en AV-version af 'Urban-Sweeper S2.0' — altså en autonomous vehicle-fejemaskine, der selv kan finde vej rundt i gadernes skidt og støv.

Det københavnske forsøg fortsætter i de kommende måneder. Hvis resultatet fortsætter med at være godt, vil det være op til politikerne at prioritere penge til udskiftning af de resterende 34 fejemaskiner på byens budget. 

Omstillingen er en del af en større strategi, der også omfatter udskiftning af maskiner til byens anlægsarbejde.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling