pixel

Flere husbåde får plads på havnens vand

Efterspørgslen på kajpladser til husbåde er stor. Derfor ønsker By & Havn at etablere flere pladser til flydende boliger i Københavns havn.

husbåd københavn

Vandet i Københavns havn har plads til flere husbåde, som vil kunne være med til at vække havnestrækningerne langs blandt andet Islands Brygge, Sydhavnen og Holmen til live.

Derfor skal flere af dem inviteres til at lægge til kajs på hovedstadens vand.

Sådan lyder udmeldingen fra det 95% kommunalt-ejede udviklingsselskab By & Havn, der gerne ser, at flere husbåde kommer til byen — dels for at imødekomme efterspørgslen, men også for at skabe et mere rekreativt og levende miljø i de områder, som selskabet udvikler eller administrerer.

By & Havn arbejder nu på at få etableret flere kajpladser ved Stejlepladsen i Sydhavnen, langs en del af Islands Brygge, på Papirøen ved siden af Operaen, ved den nye Kronløbsøen i Nordhavn, ved Prøvestenen Syd og ved statens vandarealer på Holmen.

Ifølge By & Havns direktør, Anne Skovbro, er den generelle interesse for husbåde i Københavns havn stor — især om sommeren kommer der dagligt henvendelser fra københavnere, der ønsker en flydende bopæl.

Men da selskabet selv kun råder over få kajstrækninger i de indre havnearealer, hvor stort set alt er optaget af turbåde, lystfartøjer, havnebusser — og eksisterende husbåde — har det været svært at imødekomme efterspørgslen.

Skal man nå målsætningen, er man derfor afhængig af en konstruktiv dialog med sin ejer, Københavns Kommune, de private bolværksejere — og husbådeejerne selv.

På grund af usikkerheden tør By & Havn på nuværende tidspunkt ikke sætte tal på, hvor mange pladser det vil være muligt at skabe ved at gennemføre initiativet på de foreløbigt seks, udpegede placeringer.

10 millioner mere i kassen

Når By & Havn nu ønsker mere udbredt brug af byens vandarealer til husbåde, så kan det måske også have en økonomisk vinkel. I selskabets forretningsstrategi fra 2020, har man nemlig en erklæret mission om, at man vil tjene yderligere 10 millioner kroner årligt på netop vandarealleje.

Den årlige pris for at leje en vandplads til sin husbåd med en størrelse på 150 m2, er fra 54.000 kroner og op — afhængig af placering.

Oven i den pris kommer en kajleje, der skal betales til ejeren af bolværket — prisen bestemmes af udlejer, der som oftest er privat.

Skulle lysten melde sig til at anskaffe sig en af de mulige pladser, som By & Havn vil forsøge at få etableret, så er det en god ide at væbne sig med lidt tålmodighed — og spare op imens.

Til dagbladet Politiken udtaler By & Havns direktør, Anne Skovbro, at hun regner med, at det kan tage nogle år før alle de nye husbådepladser er klar — blandt andet på grund af strøm- og vandtilslutning fra land til båd, og fordi det kan være nødvendigt at lave om i lokalplanerne visse steder for at lovliggøre placering af husbåde.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Ebbe Lauridsen
Nej tak til husbåde. De tårner sig op og spærrer for udsynet. Ja tak til både af envher art men ikke husbåde.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling