pixel

Forslag: Gør Store Kongensgade grøn med mere plads til gående

Store Kongensgade er dårligt udnyttet og bør laves om, lyder det i nyt forslag — Indre By Lokaludvalg er positive.

store kongensgade, vej, lastbil

Det er en af byens mest ekslusive og centrale gader med historisk arkitektur, fine restauranter og møbelbutikker.

Men plads er der ikke meget af her på Store Kongensgade, som faktisk ikke er særlig stor trods dens status som indfaldsvej og en del af Omfartsvej 2 — også kaldet O2. Kun 13-14 meter er der fra facade til facade — omtrent det samme som hovedparten af fx Købmagergade.

På den 730 meter lange strækning mellem Gernersgade og Kongens Nytorv optager bilerne to smalle, ensrettede vognbaner, men den ene har reelt set ikke en transport-funktion, da den det meste af tiden er spærret af ulovligt parkerede biler.

Samtidig kan pladsen være knap for fodgængere — og serveringssteder savner plads til f.eks. borde og stole.

Men behøver det være sådan?

Dét spørgsmål har de netop taget op i Indre Bys Lokaludvalg efter et medlemsforslag, som måske ikke er helt på Månen.

Parkering og grønne øer

Forslagsstiller Niels Kongshaug og arkitekt Lars Rothenborgs idé isolerer biltrafikken i den ene bane og udnytter den anden til lovlig parkering og små grønne lommer.

En simpel re-organisering, der til gengæld giver meget mindre pladsspild og plads til nye funktioner.

Fremover skal både handlende og håndværkere således kunne parkere i én time, supermarkederne får plads til morgenleverancer, og så bliver der mulighed for udendørs servering flere steder end i dag.

Ved blandt andet at flytte byinventar og skilte væk fra kantstenene og op langs husene får fortovene også bedre plads — og i vejens østlige side bliver der plads til grønne heller og vejtræer.

Af samme grund omtaler de to idéophavsfolk det endnu ikke officielle forslag som "En halv allé i Store Kongensgade"

Endnu vides det ikke, om forslaget kan realiseres i praksis — ikke mindst på grund af den trængsel, man især støder på ved lyskrydsene.

Derfor skal forslaget indtil videre ses mere som en skitse end en egentlig plan, og nu afventer man mulige indspark og fagkundskaber fra embedsværket på rådhuset — hvis forslaget altså sendes videre ud af den politiske rampe.

Og dét kan godt vise sig at blive muligt.

Venter på politikerne

Ved Indre By Lokaludvalgs seneste møde var der opbakning til idéen, og derfor vil man nu efter sommerferien tage stilling til, hvordan der kan arbejdes videre med den, og hvordan rådhuset kan blive involveret.

Én måde at sende planen videre op i systemet er at inkludere den i bydelsplanen for Indre By. Hvert fjerde år udarbejder lokaludvalgene deres bydelsplan i dialog med bydelens beboere som oplæg til forvaltning og politikere, og dén proces er netop nu i gang. 

Lokaludvalget fremhæver også politikernes ønsker om flere bylivsgader som et argument for, at en grønnere og fredeligere Store Kongensgade bliver til virkelighed. Derfor kan projektet måske komme ind under dén paraply, hvis der tilføres flere midler til puljen for bylivsgaderne. 

På den anden side af Kongens Nytorv arbejdes der lige nu videre med planerne for en næsten bilfri Middelalderby, der de kommende år vil omdanne store dele af Indre Bys bilgader og parkeringpladser til grønnere områder med bedre plads til ophold og blød trafik.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Christian Wagner
Genial ide!

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling