pixel

Højhus-hængebro bliver ikke for folket

Der skal alligevel ikke være fri adgang til den vilde bro, der sammenkobler to nye højhuse ved indsejlingen til København.

copenhagen gate harbour

"The craziest bikelane ever built," bliver aldrig bygget. At hænge en overdækket cykelbro op i 65 meters højde over havnevandet mellem to højhuse var alligevel for langt ude, når det kom til stykket.

Det spektakulære vartegnsbyggeri LM Project, også kendt som Copenhagen Gate, har ellers siden 2008 lovet, at ville give alle københavnere den vildeste gå- eller cykeltur hen over Oslo-bådenes indsejling i Frihavnen med svimlende udsigt til byen og Øresund.

Sidste efterår gik nyheden endda som en steppebrand i de internationale arkitekturmedier, at nu realiserede cykelgale København den mest vanvittige cykelsti nogensinde.

Det var dog en simpel misforståelse, og skæbnens ironi ville, at investorerne bag LM Project netop da var i fuld gang med at overbevise Københavns Kommune om ikke bare at opgive den skyhøje cykelsti, men helt droppe at gøre forbindelsen mellem højhusene offentlig.

Nu har det politiske flertal i kommunens styre føjet bygherren og sendt en ny lokalplan i høring, der ændrer forudsætningerne for LM Project på en række punkter. Ikke mindst ved at gøre broen til en privat skywalk kun for kontor-højhusenes brugere, mens almindelige københavnere i stedet må nøjes med at få adgang til et udsigtspunkt i den ene bygning.

Fra praktisk til symbolsk forbindelse

LM Project – L for Langelinie og M for Marmormolen – er formgivet af den amerikanske stjernearkitekt Steven Holl, kendt for sine mange museumsbygninger.

Projektet består af et 113 meter højt kontortårn for enden af Langelinie, et 98 meters kontortårn lige overfor på Marmormolen, og så altså den lange, vinklede og overdækkede bro, der kobler dem sammen på 17. etage, så de sammen danner en port til København fra søsiden.

Broen skulle forbinde byen både praktisk og symbolsk, men det praktiske blev altså i praksis for upraktisk for pensionsselskabs-konsortiet Harbour, der i 2013 overtog planerne i en samlet pakke med stjernetakkede FN Byen lige ved siden af på Marmormolen.

De fleste kan nok anerkende det ineffektive i at skulle sende byens cyklister op og ned i højhusenes elevatorer, men ifølge Harbour vil også en udsigtshungrende offentlighed til fods på broen stille så betydelige krav til sikkerhedskontrol, flugtveje og elevatordrift i begge kontortårne, at de bliver for dyre at leje ud.

I den nye lokalplan er broen derfor gjort intern, mens der i Marmormole-tårnet til gengæld tilføjes et offentligt udsigtspunkt, der skal ligge i mindst samme højde som skywalken.

Kan bygges ét af gangen

Med den ændrede lokalplan vil Harbour også få lov at indrette dele af etagerne i Marmormole-højhuset til hotel- og konferencecenter og tilbygge en 2.000 m2 stor konferencesal nede på molen, så hele projektet samlet når op på 60.000 m2.

Mere kontroversielt gives der nu også mulighed for at opføre LM Project i etaper, så Marmormole-delen kan bygges først – og Langelinie-delen, og dermed hængebroen, potentielt først behøver følge efter flere år senere.

Kun et mindretal af byens politikere, dem fra SF og Enhedslisten, er imod den privatiserede skywalk og risikoen for et ende med et halvt vartegn, og derfor er den modificerede Copenhagen Gate nu i høring sommeren over. Vedtages lokalplanen endegyldigt sidst på året, kan byggeriet derefter gå igang, så snart Harbour er tilfreds med forhåndsudlejningen af kontorerne.

Harbour har desuden tilbudt at opføre en stibro i mere traditionel højde mellem Langelinie og Marmormolen længere inde i Frihavnen, som kompensation for at slukke drømmen om udgaven på 17. etage.

Den placering skaber dog besværligheder for de lokale sejlende, så kommunen vil først gå i tænkeboks og finde ud af, om behovet for sådan en bro er stort nok, eller om pengene kan bruges bedre på cykelforbedringer andre steder i området.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling