pixel

IKEA-byggeri på Vesterbro startes op igen

Efter tre år forsvundet i en labyrint af viskestykker, stuebregner og high-gloss klædeskabe, er byggeprojekt igen ved at finde vej til udgangen.

Ikea Vesterbro Kalvebod Brygge

Oprindeligt skulle den allerede være åbnet i 2018 — den nye IKEA City, som verdens største møbelforhandler ville bygge lige ved Dybbølsbro.

Siden blev byggeplanerne dog indlemmet i en større politisk vision for området, der også inkluderede en ny busterminal, en bredere Dybbølsbro og en tagpark hen over IKEA-bygningen.

Planen — der går under navnet Kalvebod Brygge Vest — blev politisk vedtaget i 2017 og banede vejen for, at IKEA kunne sætte byggeriet i gang og slå dørene op inden udgangen af 2019.

Men her i sommeren 2020 må københavnerne fortsat tage turen til Gentofte eller Taastrup, hvis de vil på besøg i en fillial af det svensk-hollandske fladpaknings-imperium med næsten 500 varehuse verden over.

Den bredere Dybbølsbro stod med nogle fødselsvanskeligheder klar i 2019, og den nye busterminal blev endeligt vedtaget i april 2020. Men i baggrunden trak IKEA i al diskretion følehornene til sig og udsatte sine egne byggeambitioner.

Nu er der dog kommet liv i dem igen. Københavns Kommune oplyser til Magasinet KBH, at man regner med, at et nyt lokalplanforslag til et IKEA-byggeri ved Kalvebod Brygge ligger klar i november.

Bedre for cyklister

Når der skal udarbejdes en helt ny lokalplan, selv om en plan blev godkendt så sent som i 2017, så hænger det sammen med, at IKEA har ændret på sine ambitioner for byggeriet.  

I hvilket omfang Version II af IKEA Vesterbro kommer til at adskille sig fra de oprindelige planer, er endnu ikke klart, da Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning er i fuld gang med at udforme den nye plan sammen med IKEAs arkitekter. Men til lokalavisen Havnefronten siger kommunens enhedschef Lena Kongsbach blandt andet:

»Ikea ønsker et nyt og mere urbant koncept for deres fremtidige varehus end det, der er planlagt med den gældende lokalplan for området.«

I praksis betyder dét, at varehuset vil have endnu mindre fokus på kunder der ankommer i bil, end det oprindeligt var planlagt. I stedet vil IKEA udforme byggeriet, så det skaber særligt gode forhold for kunder der tager cyklen eller offentlig transport — måske som en konsekvens af de seneste års tiltagende fokus på grønne transportformer, og en forventning om mange gæster fra metrostationen Havneholmen der åbner i 2024. 

Ændringen af fokus vil også betyde, at det nye byggeri bliver mindre end det først planlagte, men tagparken — der er en del af det 'grønne strøg' der skal skabe en mere fodgængervenlig forbindelse langs Kalvebod Brygge — vil fortsat være en del af projektet.

Den opdaterede ankomstdato for den nye IKEA er 2023. Magasinet KBH følger op, når der er nyt i sagen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling