pixel

Prop i gaden laver måske gå- og cykelgade

Metrobyggeriet er færdigt, og gade i Indre By kan åbnes for biler igen — men man kunne også bare holde den lukket.

Lille Kongensgade

Byggeriet af metroens cityring har lagt beslag på mange pletter i byen i flere år. De fleste steder har det ikke kastet så meget af sig i byrummene — andet end grønne plankeværk eller manglende vand i Søerne.

Men på Kongens Nytorv satte metrobyggeriet en prop i den ene ende af Lille Kongensgade, der løber langs Magasin. Gaden er af mange kendt for både en af byens mest kaotiske cykelparkeringer langs Magasins facade og for de gamle værtshuse Skindbuksen og Hviids Vinstue. 

Proppen i gaden betød, at der ikke længere kunne køre biler ned ad den. Det er ikke noget man har hørt så mange bilister beklage sig over, men til gengæld dukkede der pludselig borde og stole op ude foran spisestederne — og fodgængere og cyklister fik en mere fredelig passage fra Bremerholm og ned til metrostationen.

Bilerne tilbage?

Men hvad så nu, hvor byggepladsen er ved at være pakket sammen? Skal man stille sommerbordene væk og sende fodgængerne ind på fortovet igen?

Nej, det mener Enhedslisten, Alternativet og SF ikke giver mening. For ikke nok med, at den mere fredelige gade er blevet populær hos de lokale. Københavns Kommune arbejder p.t. også på en stor plan om at reducere biltrafikken i hele Indre By, og derfor kunne man ende med at måtte lukke for biltrafikken igen relativt kort tid efter at have åbnet for den.

»Københavnerne har vænnet sig til, at Lille Kongensgade er fredeliggjort trafikalt,« sige teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) og fortsætter:

»Det sætter man stor pris på lokalt, hvor mange besøgende kommer til fods eller på cykel. Derfor bør vi selvfølgelig lytte, når gadens erhvervsdrivende og ejendomsbesiddere har et ønske om at holde gaden fri for gennemkørende trafik. Jeg kan kun bakke op om, at bilerne ikke igen skal bruge Lille Kongensgade som smutvej, når vi får området omkring Kongens Nytorv tilbage.«

Det samlede Teknik- og Miljøudvalg stemmer mandag den 4. november, om Lille Kongensgade skal fortsætte som bilfri gade. Liste F, Å og Ø sidder på 4 ud af 11 stemmer, så de er afhængige af opbakning fra anden side.

OPDATERING

Udvalget besluttede 4. november, at embedsmændene i Teknik- og Miljøforvaltningen i første omgang skal undersøge, hvad det vil koste at lukke gaden, og om der kan findes penge til det på det eksisterende budget.

Magasinet KBH opdaterer

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling