pixel

Nyt linjekort for metro og S-tog skuffer kendere, der har egne bud

DOT har lagt metrocityringen ind på Københavns samlede linjekort, men blandt kortelskere er der utilfredshed — og 5 alternative forslag. Stem på din favorit.

togkort københavn metro

"Oh, God, save Copenhagen."

Sådan skriver den russiske designer Pasha Omelekin på sin Twitter profil som kommentar til DOT — Din Offentlige Transports — opdaterede og officielle kort over Københavns samlede togtransport. Han er tydeligvis ikke imponeret.

Kortet har for nylig fået en større overhaling, fordi byen som bekendt blev en metro-cityring rigere i 2019 — en ring som for få uger siden blev suppleret af M4 til Nordhavn.     

Men hvorfor kommenterer en russer på et metrokort i Danmark?

Jo, Omelekin er den russiske del af et dansk-russisk partnerskab der sidste år — kort inden åbningen af Cityringen — lagde sit eget, uofficielle bud på et nyt linjekort frem.

Kortet samlede S-tog, regionaltog og alle metrolinjer i ét kombineret overblik, der skulle gøre verden mere overskuelig for byens brugere af offentlig transport.

Omelekin og Kristoffer Bæk — der er den danske halvdel af duoen — sendte ved den lejlighed deres forslag ind til DOT, der dog pænt svarede, at man var i gang med sit eget.

Men i dag vækker DOTs egen, officielle version af Københavns linjekort ikke begejstring hos design-afficionados. Det er, som en af dem udtrykker det på Twitter:

"Ulæseligt og ikke til at se, hvilken station der hører til hvor."

Og på transtimap.net, hvor man anmelder verdens linjekort, uddeles blot 3 af 5 stjerner til DOT, for, som det hedder: 

"Kortet fortsætter inden for de klare designrammer fra tidligere kort, men med et mindre imponerende resultat. Cityringen ser ud som om den er mast ind i et rum, der ikke har plads til den." 

Inspiration fra gadeplan

Der findes dog nu indtil flere alternativer, som DOT kan kigge på, hvis de senere skulle nå den konklusion, at det nye kort er for klemt, og at Danmark som en stolt designnation bør kunne byde på noget bedre.

Vores planet huser nemlig ikke så få af den slags kortelskere, der mærker en snigende gåsehud, når de ser ryggen af et 'The Times Atlas of the World', eller når de skifter til terrain view på Google Maps.

Med et ord er man på engelsk cartophile, når skematiske oversigter over verdens veje, bjerge og bygninger udløser et særlig velbehag — et ord hvis fordanskning, kartofil, endnu ikke har fundet vej til Sprognævnets retskrivningsordbog, men som vi i neologismens navn nu alligevel vil bruge her.    

Blandt verdens kartofile findes en subkultur, der har kastet deres kærlighed specifikt på linjekort — eller transit maps, som de hedder på engelsk.

Og i denne niche forsøger flere — både amatører og professionelle udi design — at forbedre nogle af verdens eksisterende kort.

Uden om de mere officielle kanaler er deres mål at skabe kort, der er tydeligere at aflæse rent transportmæssigt, men ofte også at gøre det klarere, hvor stationerne ligger i forhold til byens pejlemærker — i Københavns tilfælde f.eks. ved at lade Søerne og byens kanaler være en del af kortet.

Den slags kan gøre det nemmere rent mentalt at koble byens trafik med byens topografi — ikke mindst for turister. 

Pr. maj 2020 er i hvert fald fem alternativer til et nyt, københavnsk linjekort lagt frem. Se dem herunder og stem til sidst på, hvilket du synes er bedst. 


1. Bæk og Omelekin-kortet (2019)

Bæk og Omelekins version modtog i oktober 4½ stjerner ud af 5 på Transitmap — den højeste score af de fire københavnske kort, som sitet har kigget på. 

Kortet udmærker sig med en elegance, overskuelighed og grafisk luftighed — og ved en meget klarere forbindelse mellem linjer og topografi end DOTs officielle kort.

Æstetikken har da også været central for de to designere:

»Et godt og flot kort kan i mine øjne være med til at brande en by — det primære eksempel er nok London,« sagde Kristoffer Bæk til Magasinet KBH i september 2019.

Adskillelsen mellem metrolinjer og S-togslinjer er dog meget diskret — måske for diskret. Metrolinjer er market ved en ganske tynd, mørkere streg i kanten af linjen — mens en S-togslinje er helt ensfarvet. Det kan være svært at se forskel, hvis kortet ikke er stort.


2. Berends-kortet (2019)

Kun få måneder tidligere, i maj 2019, lavede Marco Berends sin version af et nyt kort. Det udløste 4 stjerner på Transitmap.

Med en hvid streg i centrum af metrolinjerne er det her tydeligere, hvad der er hvad. Cityringen er her cirkulær, hvilket grafisk gør den letaflæselig, men som også betyder at ikke alle stationsnavne kan skrives vandret, som ellers er mest læsbart.

Den cirkulære cityring betyder også, at nogle stationer må strækkes langt ud for at dække alle linjer, ikke mindst Københavns Hovedbanegård.   


3. Bæk-kortet (2019)

Yderligere et par måneder tilbage, i januar 2019, lavede Kristoffer Bæk sin egen version — uden Omelekin. Den fik 4 stjerner på Transitmap.

Bæk har skiftet farverne på metrolinjerne i forhold til hvad de er i dag — hvilket ikke er godt i praksis, da de eksisterende farver allerede er blevet en del af den kollektive bevidsthed og er anvendt på mange andre kort, der indeholder metrolinjerne.

Men også Bæks solo-kort er enkelt og overskueligt og formår at koble stationer og linjer tættere til byens landskab. 


4. Urban Thoughts-kortet (2020)

Et kort der ikke er blevet indsendt til Transitmap til bedømmelse, er lavet af 'Urban Planning & Mobility' som er byplanlæggeren Emil Maj Christensen.

Her er Cityringen stadion-formet, og mange stationsnavne er skrevet diagonalt for at få plads til dem mellem toglinjerne. Det forstyrrer en lille smule. 

Men kortet er meget overskueligt i sin enkelhed, og det er relativt tydeligt, hvad der er S-togslinjer og hvad der er metro.

I modsætning til flere af de andre kort er der dog ikke topografiske nedslag at knytte stationerne til. Hverken Søerne, Nyhavn eller Stadsgraven på Christianshavn er med.

»Et stykke tid gik jeg og spekulerede på, hvordan man fik indpasset Cityringen på det klassiske DOT-kort med regnbuefarverne, der viser fingerplanen nogenlunde, men hvor tilføjelsen af ringen virkelig er hovsa-agtig,« siger Christensen til Magasinet KBH.

Men han erkender, at opgaven ikke er helt nem:

»Rent geometrisk ikke det letteste, da ringen jo skal ramme fem skiftestationer, og fordi der er ujævn afstand mellem disse — altså forskelligt antal stop imellem — som passede lidt dårligt ind på det oprindelige.«

Emil Christensen ser mest sit arbejde som et slags studium:

»Jeg har ikke haft som ambition for alvor at nyskabe det klassiske DOT-kort, så det er til den konservative side. Finishen afspejler, at det konceptuelle nok har betydet mere end detaljen,« siger han og tilføjer, at han gerne vil rose Bæk og Omelekins kort, hvis eneste svaghed ifølge ham er, at Cityringen ikke har runde former. 


5. Smere-kortet (2020)

Sidste bud kommer fra Østrig, hvor kartofile Chris Smere laver mange nye versioner af linjekort til verdens byer.

Københavner-udgaven udmærker sig ved en stor grad af luftighed, der gør det meget nemt at adkille stationerne fra hinanden. Men prisen er høj: Forbindelsen til virkeligheden er næsten helt tabt. Christianshavn ligger på kortet nordøst for Gammel Strand, og der ligger stationer nordøst for Klampenborg, hvor Øresund ligger. 

Smere undgår bevidst at benytte sig af topografiske detaljer — ikke engang havnens vand er med. 

Et af verdens mest berømme linjekort — kortet over Londons Underground — er også næsten renset for topografi, men her er der dog blevet plads til Themsen som reference-bånd gennem byen.   


6. DOTs officielle kort

Den officielle version får 3 ud af 5 stjerner på transitmap.net, der skriver, at den centrale del af kortet har brug for "mere plads til at ånde."

"Guderne må vide, hvordan de også vil få plads til linje M4," skrev Transitmap også i oktober 2019, da metroen til Nordhavn endnu ikke var åbnet på dette tidspunkt.

Svaret er groft sagt, at DOT har forstørret landmassen en smule for også at kunne klemme den blå linje M4 ind.    

Kortet dækker hele Hovedstadsområdet, inklusive Nordsjælland.


Stem på din favorit

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling