pixel

Nørreport bliver landfast

Om to år bliver nogle af Københavns mest betrådte brosten brudt op. For der begynder arbejdet med at renovere Nørreport.

kbh magasin

Fakta

Det nye Nørreport
Vinderforslaget er udarbejdet af et team bestående af Public Arkitekter, arkitekt­firmaet Cobe, ingeniørfirmaet Grontmij/Carl Bro og lysfirmaet Bartenbach Lichtlabor.

Nørreport Station har dagligt 100.000 ­rejsende hvilket gør den til Danmarks ­største målt på passagerer.

Det nye Nørreport vil koste omkring 70 mio. kr. og forventes færdig i 2014

Fakta

Hvor er toiletterne?

KBH spurgte tre personligheder med øje for byens liv og formgivning hvad de mener om det nye Nørreport.

Pernille Stensgaard
Journalist og forfatter
”Alt det glas er for tidstypisk og svært at holde rent. Jeg kunne ønske mig en bastant stationsbygning, gerne i sten. Men frem for alt mangler der et stort offentligt toilet der bliver bemandet og holdt rent. Og så skal det være gratis.”

Jeanette Aaen
Forretningsdirektør for Magasin
”Det er opløftende at den skamplet endelig bliver renoveret. Jeg kan godt lide det luftige design som er en flot indgangsportal til Indre By. Men det er vigtigt at kommunen sørger for at holde området rent.”

Rasmus Storm
Grundlægger af butikken Storm
”Jeg synes godt om funkisstilen der får mig til at tænke på Arne Jacobsens tankstation. Den luftige udformning respekterer pladsen, og her får det forkromede, moderne udtryk en fin kontrast til de gamle huse. Men det skal holdes, og jeg frygter at cyklerne kommer til at rode.”

”Koldt og stilrent”, ”et overdimensioneret fad”, ”super flot”.

Ja, så er københavnerne igen uenige om byens udvikling – denne gang om det nye Nørreport. Stationen er da også Danmarks travleste, og dagbladene havde knap uploadet billeder af vinderprojektet som københavnerne vil møde fra 2014 før det strømmede ind med kilobytes af kommentarer for og imod. Så lad os lige se på hvad vinderforslaget egentlig går ud på.

Det nye Nørreport bliver lige så meget en cykelstation som en S-tog- og metrostation da pladsen bliver omdannet til et åbent torv med plads til 2.500 cykler fordelt på en lang række nedsænkede plateauer.

hvidgrand.jpgsortgrand.jpg

Og i modsætning til nu skal man i fremtiden ikke vente på grøn mand fra to sider for at nå de mange cykelbede. Øen midt i Nørrevoldgade bliver nemlig landfast med gågadesystemet op mod Kultorvet da al trafikken inklusive busstoppestederne bliver samlet på den side der vender ud mod Israels Plads.

Busterminalen flytter til modsatte ende hvor den erstatter det nuværende hundetoilet i midterrabatten. Om det vil belaste Ørstedsparken, forholder forslaget sig imidlertid ikke til.

Pølsemand og neon overlever

Den nuværende bygning med kiosk og billet­kontor, som vel nok er landets mest besøgte pissoir, erstattes af fire paddehattelignende glasbygninger. Dermed bliver der ingen indbydende tissekroge og altså forhåbentlig ingen urinlugt.

Det vil også de ventende passagerer under jorden sikkert blive glade for. Det er nemlig luften omkring paddehattene som via nogle store ventilationstårne ledes ned til de underliggende perroner.. Samtidig vil et par af disse tårne fungere som store digitale informationstavler.

Nok har arkitektholdet bag det frem­tidens Nørreport skabt et nyt og moderne byrum, men nostalgien kravler alligevel frem fra taget hvor det gamle ’Nørreport Station’-skilt får lov at lyse videre. Og det gør pølsemandens vogn i øvrigt også.

Allerede fra 2011 bliver pladsen tydeligt berørt af bygningsarbejdet. Mest mærkbart bliver lukningen af fjerntogsperronen i løbet af 2012.

xaveer.jpg

forslag_02_26.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.