pixel

Ny Amagerbrogade tager form

kbh magasin

Løftet (eller truslen) om at lave en Nørrebrogade på Amagerbrogade nærmer sig – Københavns Kommunes første vision for, hvordan øens hovedgade gøres mere menneskevenlig (eller bilfjendsk), ligger klar.

Endnu er der tale om et forslag til en overordnet helhedsplan, så meget kan nå at ændre sig. Men hovedgrebet ser ikke ud til at blive bussluser, som på Nørrebro, men der i mod en konsekvent indsnævring til kun én vejbane i hver retning.

Her får busserne førsteret, og bilerne må pænt vente bag dem ved lyskryds og stoppesteder – hvilket efter planen skulle få op mod hver tredje bilist til at vælge helt alternative ruter ud på Amager eller ind til byen.

Det indvundne terræn skal veksles til bredere cykelstier og fortove, samt udvidede gadehjørner med bedre plads til for eksempel et par caféstole. Parkering bliver ikke forbudt, men henvist til sidegaderne i et omfang, så p-pladsregnestykket går i nul.

Forslaget til en helhedsplan for den ny Amagerbrogade sætter den samlede pris for trafiksaneringen til 140 mio. kroner. Forvent tidligt ændringer i 2014-15 – og heftig debat inden da.

Klik her for en overskuelig grafik over de foreslåede ændringer hos Politiken

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
En grøn boulevard gennem København og over en biltunnel hele vejen fra Nordvest til Amager.

seneste
byens rum

  • Byens Rum
  • Indre By
De 12-20 årige vil have en by med bedre luft, sikrere veje og mere plads til gode byrum. Start med at lukke for biler på Vester Voldgade, siger de.